Staten, kommunen och färjetrafiken

Inget är bestämt förrän det är bestämt. Det var öppningstemat när företrädare för kommunen, länsstyrelsen, näringsdepartementet och Rikstrafiken möttes på fredagen för att diskutera färjetrafik.

Gotland2010-01-22 16:16

Gotlandstillägget kommer att avvecklas, den har spelat ut sin roll.
Och Gotlands kommun, det vill säga region Gotland, kommer att få ett större ansvar för gotlandstrafiken.

De två beskeden gavs idag efter ett heldagsmöte mellan kommun, länsstyrelse, Näingsdepartementet, Rikstrafiken och representater för Trafikrådet.

Leif Zetterberg, infrastrukturminister Åsa Torstenssons statssekreterare, gav beskedet: ingenting är bestämt om nästa trafikupphandling. 

- Vi upplever att gotlandstrafiken idag fungerar väl. Vi har en samsyn hur viktig den är men vi vet också att det kommer att krävas förändringar.

Konkret har parterna idag enats om två saker: att fortsätta träffas och att avveckla gotlandstillägget. Gotlandstillägget är det kostandstillägg som drabbar alla transportföretag i Sverige som kör godstrafik till och från Gotland. Det har varit en del av finansieringen av frjetrafiken, men det kommer under det här året att börja avvecklas.
För många gotlänningar har gotlandstillägget i många år varit ett irritationmoment, eftersom det indirekt talar om för alla andra svenskar att det är dyrt och krångligt med transporter till Gotland och att de därför måste vara med och betala dyrare varor för gotlänningarnas skull.

Det finns också en tydlig ambition att lägga större ansvar på Gotlands kommun för trafiken. Men mycket är oklart, inte minst vad gäller det ekonomiska ansvaret.
Det enda som bestämdes vid dagens möte är att det ska bildas en arbetsgrupp som ska diskutera saken vidare.
Den gruppen kommer att ledas av Näringsdepartementet och Gotlands kommun. I gruppen ska också Rikstrafiken ingå. Gruppen ska dels utreda ett eventuellt ökat trafikansvar för region Gotland (kommunen) och dels förutsättningarna för nästa trafikupphandling.


Eva Nypelius, kommunstyrelsens ordförande, tolkar dagens besked som en öppning för att säkra minst dagens kvalitetsnivå på trafiken till och från Gotland.

- Vi upplever att vi har en samsyn kring hur viktigt det är för Gotlands utveckling att det finns en god trafik hit.

Vad kommer att kunna tillföras?
- Det får inte låsas fast vid dagens teknik, det finns möjligheter att gå vidare med ny miljövänligare teknik och vi är överens efter idag att det ska tas större hänsyn till det än vad som står i Rikstrafikens rapport.

Men miljön då?
- Vi tonar inte ned miljökraven, men vi öppnar för andra lösningar än vad som förs fram i Rikstrafikens tekniska studie, säger Leif Zetterberg.
-Rikstrafiken har fört fram sin version av vad som kan göras för miljön, men den här diskussionen idag har visat att det finns fler infallsvinklar och mer att göra, fortsätter Leif Zetterberg.

Straxt efter mötet träffade helagotland.se några av deltagarna innan de skyndade vidare för helg, och det var ingen tvekan om att det var övervägande positiva tongångar.

Lena Celion (m) var nöjd:
- Det har varit en bra dag och en diskussion i en positiv anda.

Regiondirektör Bo Dahllöf var nöjd:
- Vi är klart intresserade av att ta ökat ansvar. Men bara om staten skjuter till pengarna.

Mats Jansson, utvecklingsdirektör på Gotlands Turistförening, var också han nöjd:
- Det känns som att åtminstone Näringsdepartementet lyssnar på oss.

En stark åsikt som framfördes från näringsdepartementets statssekreterare var kritik mot allt för starka tongångar i media. Enligt honom har regeringen aldrig haft någon annan uppfattning än kommunledningens fulla stöd för fortsatt god trafik till och från Gotland:
- Jag förstår inte de starka ord som framförts i vissa av Gotlands Medias ledare, jag förstår verkligen inte det. Ingenting är bestämt förrän det är bestämt, och det återstår mycket innan ett underlag för trafikupphandling görs.


Eva Nypelius kontrade dock med att det är olyckligt att över huvud taget så grundläggande värden som dubbla fastlandshamnar ifrågasätts i ett dokument som Rikstrafikens rapport. Uppmärksamheten det väckt skadar ju den också.

Och hon fortsätter:

- Jag vill tacka alla gotlänningar för det starka engagemang som visats den gångna veckan. Den har varit fantastisk på så sätt den här veckan. Och det känns jättebra idag att vi har regeringens stöd. Både regeringens och gotlänningarnas. 


Men vilka garantier finns idag för att det inte blir försämringar i trafiken?
- Garantin består i att vi är med i processen. Det kan hända att vi måste anpassa trafiken vad gäller ändrade tidtabeller och annat, men vi är överens om att vi ska utgå från den standard som trafiken har idag.

Vad betyder det konkret?
- Det betyder som jag ser det att vi har stöd för att det inte kommer att bli sämre standard på trafiken än idag.

Klarar kommunen att ta ansvar för gotlandstrafiken?
- Det handlar om att vi i så fall klarar ut finansieringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!