LRF skriver bland annat att "det är givet att staten har ett finansiellt ansvar för Gotlandstrafiken precis som man har för övrig infrastruktur såsom järnvägar, vägar och broar i övriga landet."
Detta i ett uttalande som stämman tog den 23 mars.
Skrivelsen jämför med satsningar på fastlandet:
"Idag bedrivs regelbunden daglig färjetrafik mellan Visby och två fastlandshamnar; Oskarshamn och Nynäshamn. För närvarande lägger staten mindre pengar på Gotlands infrastruktur i form av färjor än vad man skulle gjort om vi på motsvarande sträckor haft vägar och tåg".
Man menar också att det är nödvändigt att personresor och frakter till och från fastlandet blir konkurrensneutrala och att det är en grundförutsättning för öns arbetsmarknads- och regionalpolitik.
"Kraven på "just in time"-leveranser ökar vilket medför att vår landsväg behöver vara öppen 7 dagar i veckan, 365 dagar per år, att man kan komma fram och tillbaks till Gotland över dagen, att två hamnar trafikeras samt att det ska finnas väl anpassade fartyg som kan lassas och lossas effektivt!" heter det vidare i uttalandet och man avslutar med att kräva att "regeringen omgående beslutar att ge det gotländska näringslivet konkurrensneutrala villkor för färjetrafiken mellan Gotland och övriga Sverige samt att ge direktiv att så även ska ske i kommande avtal".