Stefan Edman på kommunens ekodag

Bensinpriset kan om bara fem år vara uppe i 20-25 kronor litern.
Och det beror inte på skatter eller andra pålagor utan på att massbilismen i dag ökar kolossalt. Varje dygn rullar det exempelvis ut 20 000 nya bilar på Kinas vägnät.
Det och många andra drastiska konstateranden var utgångspunkten för Stefan Edmans föredrag på kommmunens ekodag.

Gotland2005-11-03 06:00
Ett föredrag i vilket han gav anvisningar och riktlinjer för hur vi gör vår välfärd/konsumtion smartare för såväl plånbok, hälsa som miljö. Något som kräver bland annat ekonomiska morötter.
Miljödebattören, författaren och biologen Stefan Edman var tillsammans med matkreatören Carola Magnussson en av två inbjudna huvudtalare när Ekokommun Gotland på tisdagen arrangerade Ekodagen. Två fullsatta högskoleaulor skvallrade om ett stort intresse.
- Utmaningen är att ställa om landet till en mer hållbar nation. Vi måste ta mindre utyrmme i den globala byn där vi utgör ett litet kvarter. Vår välfärd ska vi behålla men den ska omskapas. Jag ser ljusa streck och väldiga utmaningar.
- Vi måste ro med två åror: teknikens och etikens. Och vi måste ro lika starkt med båda, annars snurrar båten runt.
Stefan Edman hade sin av jordbruksministern beställda utredning "Bilen, biffen, bostaden" som utgångspunkt för sitt metaforspäckade föredrag. De tre "B:na", som står för resande, mat och bostad är nämligen de huvudpunkter där han anser att dagens svenska samhälle måste välja en annan färdriktning. Här hamnar 90 procent av de svenska hushållens slantar efter skatt.

Bilen
Vad gäller bilen/resandet framhåller Stefan Edman att den svenska bilparken i dag är törstigast i EU. Bilen här drar i snitt 20 procent mer bensin än bilen i Tyskland. Delorsaker är en äldre och tyngre bilpark.
- Och om fem år kommer bensinpriset kanske att ligga på 20-25 kr/l. Det beror inte på skatter utan på Kinas och flera andra länders växande massbilism. Hur ska vi som bor på landet och inte sett en buss på åratal ha råd. Dagens bränsleåtgång är dyrbar och medför onödigt stora utsläpp. Och tänk på att koldioxidutsläppen som bidrar till att medeltemperaturen på jorden ökar inte kan renas via katalysator.
Skattehöjningar på drivmedel menar Stefan Edman inte utgör någon framkomlig väg.
- De skapar aggressioner stad/land och undersökningar visar att den totala körsträckan bara har minskat tre procent trots de senaste årens kraftiga höjningar.
I stället vill han se en ändrad fordonspark. Sverige är i dag ett av få länder som inte påverkar nybilsköpen. I exempelvis Danmark måste köparen betala en avgift om 100 000 kr för en stadsjeep. Bonus bör utgå till de som väljer bifuel- eller hybridbilar och bidrar till minskad fossil bränsleåtgång.

Maten
Vad beträffar maten vill Stefan Edman se att det svenska lantbruket överlever i hela landet och att landskapet inte växer igen.
- Jag är inte emot frihandel men det är märkligt att vi transporterar basvaror över världshaven. Vi ska ha en egen sådan försörjning. Nu är det bara potatis, mjölk och ägg av basmaten som främst produceras inom landet. För övriga ska vi knycka tillbaka hälften.
En av hans lanserade teorier handlar om att skapa en svensk "Pampas-biff", det vill säga kött som kommer från delvis andra raser än dagens, som går ute och äter mycket gräs i förhållande till spannmål, något som också bidrar till ett öppet landskap.
- I dag är ett sådant en dröm, det finns för lite djur. Men vem vill turista i ett igenvuxet landskap.
Andelen ekolivsmedel bör öka, för tillfället utgör de bara två-till procent av totalinköpen.
- Även entusiasten väljer billigt. Men inom offentliga sektorn bör andelen vara 25 procent. Då sjunker också priserna i butik.
Och han slog i hand med kommunalrådet Sonia Landin och sa grattis eftersom hon i sina inledningsord berättat att inom kommunens verksamhet har andelen ekomat ökat från under en procent till 5,7 under ett år tack vare en medveten satsning.

Bostaden
För det tredje "B:t", bostaden, vill Stefan Edman se att alla i lägenheten skall kunna mäta sitt varmvatten varje dag.
- Då kan man ta makten över sina egna kilowattkostnader. Elpriset bör också vara helt rörligt utan nuvarande uppdelning i fasta och rörliga priser. Dagens elfaktura är en riktig rysare. När vi handlar mjölk anges ju inte ett pris till producenten, ett till handlaren etc.
Men för att inte minskningen av konsumtionen inom ett område skall bli ett nollsummespel i och med att den då ökar motsvarande grad inom ett annat (Han exemplifierade med hur energianvändningen i våra bostäder sedan 1970 effektiviserats med 50 procent. Samtidigt har boytan ökat med lika mycket) bör totalkonsumtionen styras över från prylar till tjänster som kultur etc.
- Här måste kostnaden för tjänstekonsumtion minska. Det kan ske genom sänkta arbetsgivaravgifter inom den sektorn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om