Stoppområdet för vindkraft runt Visby flygplats utvidgas

Stoppområdet för vindkraft runt Visby flygplats utvidgas. Det innebär Försvarsmaktens beslut om nya riktlinjer för bedömning av vindkraft i anslutning till militära flygplatser.

Gotland2010-10-05 04:00
Tidigare har man från Försvarsmakten framhållit att det omdiskuterade fyramilsstoppet inte skulle gälla vid Visby flygplats eftersom den inte är militär. Men när Försvarsmakten i går presenterade sina nya riktlinjer beträffande vindkraftsutbyggnaden så innebär det ändå en skärpning för Visby flygplats-området.
Militärt klassas den som "övningsflygplats där förbandsproduktionsverksamhet bedrivs frekvent".
Flygplatsen utnyttjas framför allt av stridsflyg, transport- eller specialförband i samband med mindre nationella flygövningar. Övningsflygplatsen används dessutom under enstaka veckor som bas för incidentberedskapen. Flygplatsen ska dessutom kunna utnyttjas som tillfällig bas vid beredskapshöjningar.
Det stoppområde (område där Försvarsmakten ej accepterar uppförande av nya vindkraftverk oavsett storlek) som nu gäller har flygplatsens hinderytor som grund.
Området är dock utökat och definieras med utsträckningen 15 km runt flygplatsen räknat från respektive bantröskel samt ytterligare i respektive in- och utflygningsriktningar 40 km. Området innefattar då även kontrollzonen.

Väderradar
En väderradarstation finns på Gotland och berörs av de riktlinjer som nu antagits för vindkraftsetablering i närheten av väderradar, det är Asa på södra ön.
Här gäller fem kilometers radie från väderradarstationen som stoppområde och mellan 5-20 km utgör samrådsområde där en särskild analys måste göras i varje enskilt fall innan definitivt utlåtande kan lämnas.
Den tredje militära del som berörs är radar- och signalspaningsanläggningar. Här är handläggningen dock sekretessbelagd så några stoppområden på kartor offentliggörs inte utan deras yttrande arbetas in i Försvarsmaktens yttrande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om