Stor dramatik på Östersjön

I går kväll inledde kustbevakningen arbetet med att ta upp den olja som läcker ut från det förlista fartyget Marina S.
Samtidigt börjar bilden av vad som inträffade i tisdags morse att klarna.
- Det var stor dramatik som utspelade sig i dimman, säger Sten-Gunnar Crona, sjöutredare vid polisen i Kalmar Län.

Gotland2006-04-28 06:00
Kollisionen mellan Marina S och Tinto från Örnsköldsvik inträffade tidigt på morgonen.
Medan solen gick upp kämpade besättningen på det danska fartyget för sina liv.

Hjältemodig insats
Olyckan skördade inga dödsoffer, kanske mest tack vare en hjältemodig insats från den polska styrmannen. Han räddade den ryska kockan från att följa med fartyget i djupet. Trots att fartyget lutade 90 grader gick styrmannen ned i fartygets inre för att rädda kvinnan.
- Han fick upp henne ur hennes hytt och satte en flytväst på henne, berättar Sten-Gunnar Crona. Sedan knuffade han henne över relingen, hoppade efter och simmade med henne framför sig.
Kvinnan var skräckslagen och berättade att hon inte kunde simma, men klarade sig tack vare sin polska kollega. Efter ett tag blev de upplockade av det svenska fartyget. Med hjälp av en lotslejdare kunde de ta sig upp ur vattnet.
Den danske kaptenen låg och sov vid olyckan men tog sig snabbt ut och sjösatte en livflotte. Den hamnade upp och ner men han lyckades vända på den och ta sig i. Efter ett tag upptäckte kaptenen matrosen från Filipinerna - endast iklädd en tunn pyjamas - paddlande på en träpall.
- Den svenske styrmannen säger att det tog 18 minuter från kollisionen tills det att alla hade räddats upp på däck, säger Sten-Gunnar Crona.
Vattentemperaturen var sex grader. En människa klarar att ligga i högst 30 minuter utan bestående men.
Olyckan orsakade besättningen på Marina S i stora svårigheter. Eftersom deras tillhörigheter följde med fartyget saknar de nödvändiga identitetshandlingar för att kunna resa vidare. De har nu tagit sig till kaptenens hem i Danmark för att där ansöka om nya handlingar.

Inga brottsmisstankar
Händelseförloppet utreds parallellt av Statens Haverikommission och polisen i Västervik. Eftersom Marina S hade dansk flagg utreds olyckan även av de danska myndigheterna.
I dagsläget finns ingen misstanke om brott.
På torsdagskvällen anlände ett av kustbevakningens miljöskyddsfartyg till haveriplatsen.
Ombord finns ett nytt system för att samla in olja från vattenytan. Detta är första gången utrustningen används i ett skapt läge i Sverige, uppger Bengt Wickbom, vakthavande befäl vid kustbevakningens ledningscentral, region ost.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om