Stor efterfrågan på lokala produkter
Liten eller stor spelar ingen roll, alla kan vara med och leverera. Det kommer att bli stor efterfrågan och vi tror att vi kommer att kunna betala bättre än andra.John Higson, initiativtagare till succén Bondens egen marknad, besökte Gotland i går och pratade om sin nya satsning. Det är en satsning där gotländska producenter av lokal mat får tillfälle att vara med.
Detta med Bondens egen marknad, som spritt sig och finns i ett 15-tal städer, har sina begränsningar.
Man träffar en begränsad mängd konsumenter och den äger rum under en viss tid av året (10-12 veckor).
Restauranger, skolor och butiker nås inte.
John Higson har på olika sätt fått bevisat för sig vilken kraft det finns i begreppet "lokalt producerad mat".
Han har studerat framgångsrika koncept med just den lokalproducerade maten som drivkraft på flera olika håll i världen. Slutsatsen är att det finns massor av konsumenter som är villiga att betala bra för produkter som är närproducerade.
<span class=MR>Året runt</span>
Nu tar John Higson nästa steg.
Nu gäller det att sälja lokalt producerad mat året runt till fler konsumenter.
Higson har redan skaffat avsättningskanaler i Stockholm. Han har riktat in sig på Södermalm/Gamla Stan. En bärande tanke i projektet är att man skall leverera stora volymer till ett litet område.
I planerna ingår att leverera till skolor och ett äldreboende, två caféer och en butik. Dessutom planeras lådleveranser till privatpersoner. En stor ny restaurang är också på planeringsstadiet.
<span class=MR>Kartlägger tillgången</span>
Anledningen till att John Higson i går var på Gotland var att han håller på att kartlägga tillgången på lokalt producerad mat.
Ett 20-tal producenter av olika varor hade infunnit sig i Oscarssalen och deras uppgift blev att via formulärifyllande klargöra vad de producerar, vad de skulle vilja producera och hur mycket produkterna kostar.
<span class=MR>Inom 30 mil</span>
Frågorna var många, vilket kan tolkas som att intresset var stort.
John Higson förutspådde exempelvis att restaurangen, som skall vara klar i april nästa år, kommer att vilja ha många gotländska produkter.
Han kunde också meddela att man "skriker efter" lokalt producerat kött i Stockholm.
Kartläggningen av lokalt producerat mat gör John Higson i ett område som ligger inom en radie på 30 mil runt Stockholm och Gotland ligger alltså inom begränsningslinjen. Om ett år tror John Higson att den skisserade verksamheten är igång ordentligt.
Stor efterfrågan. John Higson berättade för gotländska producenter att efterfrågan på lokalt producerad mat är stor och han gav dem chansen att vara med och leverera till kommande satsning i Stockholm. Foto: TOBIAS WALLSTRÖM
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!