Stor förödelse efter stormen
Karlsö-båten stod orubbligt kvar på sin trailer i hamnen i Klintehamn när Gudrun och Per drog fram. Men när den senaste stormen tog i som värst under natten till lördagen gav sig trailern med den 35 ton tunga båten ut på en färd på land, som slutade med att båten doppade fören i sjön. -Vårt största problem just nu är att få fatt på en kran som kan lyfta båten, sade Olof Thomsson, vd för Rederi Grisslan som äger båten.
Taket. Stormen slet loss flera takplåtar från Roma kyrka.
Foto: Simon Paulin
Riktningen var av allt att döma även något annorlunda.
Under några timmar på natten mellan fredag och lördag hände ett otal dramatiska saker på Gotland.
Det var på fredagskvällen vid 21.30-tiden som vinden började ställa till med problem. Från Räddningstjänsten i Visby rapporteras att man från detta klockslag och fyra timmar framåt fick in en strid ström av larm som gällde stormskadade tak och omkullfallna träd i första hand. Problemen tycktes vara störst i Visby med omnejd, men något mindre på södra och norra delarna av ön.
Inga rapporter om allvarliga personskador föreligger dock.
35 sekundmeter i byar
Vid räddningstjänsten i Visby inkallades en extrastyrka för att man skulle hinna med fler utryckningar. När man i efterhand summerade kom man fram till att antalet larm låg kring 80.
Enligt Smhi var medelvinden uppe i 26 meter per sekund på Östergarnsholm och 24 meter per sekund vid Hoburg. Vinden var byig och som högsta notering från de gotländska stationerna anges 35 meter per sekund från Östergarnsholm. Vindriktningen vid extremvärdena var västlig.
Trailer
Stora Karlsö, båten som används för att transportera besökare till och från Karlsöarna brukar sättas i trafik 1 maj. Under vintersäsongen står båten parkerad på hamnen uppställd på en trailer. Den här gången höll alltså inte förankringen utan ekipaget började leva sitt eget liv mitt i natten.
Under lördagen fixerade man båtens läge där färden slutade med fören i vattenbrynet med hjälp av ett par hjulfordon. Däremot fanns det inte resurser på ön för att göra det lyft som är nödvändigt för att båten skall komma på rätt köl igen. Det måste till en kran med stor lyftkapacitet. Jakten på en sådan kran igångsattes på lördagen.
En del skador
Enligt Karlsöbolaget och Rederi Grisslans vd Olof Thomsson uppstod en del skador på Karlsö-båten. Förutom en del skador i botten har konstaterats att propelleraxeln liksom en eller båda propellrarna behöver repareras liksom rodret. Det är skador som går att åtgärda, men ännu vet man inte om det dessutom krävs någon myndighetsbesiktning av båten.
Olof Thomssons bedömning är att skadorna inte kommer att inverka på årets säsong.
Strömlöst
Stormen förorsakade också störningar i eldistributionen, som på sina håll sina håll blev långvariga. Som mest var över 6 000 kunder utan el enligt Geab. Felsökning och reparation inleddes men tog i vissa fall lång tid. Ännu på lördagseftermiddagen fanns det abonnenter på delar av mellersta och södra Gotland som var utan ström.
Hårdast drabbade var stråken från Gnisvärd över till Östergarn och från Klintehamn över till Ljugarn.
Några avbrott drabbade även norra och södra Gotland.
- Det stora antalet träd som blåst ned har gjort att det tagit tid att lokalisera felen, säger Anders Öberg på Geab.
Ett antal kunder har haft avbrott längre än 12 timmar, vilket gör att de kommer att få en avbrottsersättning på minst 900 kr.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!