Bytte från fossila bränslen – visar vägen för andra

Flera år tidigare än regeringens mål har det gotländska företaget Keges redan ställt om. 70 000 mil om året på öns vägar sker nu med fossilfria bränslen. För det hyllas företaget som månadens gotländska klimathjälte.

På sin väg tillbaka från öns restauranger hämtar bilarna upp den frityrolja som ska slängas. Oljan blir istället ny biogas till fordonen. Här hugger Magnus Palmgren och Ludde Molin en tunna.

På sin väg tillbaka från öns restauranger hämtar bilarna upp den frityrolja som ska slängas. Oljan blir istället ny biogas till fordonen. Här hugger Magnus Palmgren och Ludde Molin en tunna.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2023-10-08 14:30

 Klockan har inte slagit 07 på morgonen men kaffeautomaten har redan brummat hemtrevligt i ett par timmar i Keges fikarum.

– Den här maskinen får gå varm, säger inköparen Jonas Karlström och fyller ännu en kopp.

undefined
Kaffemaskinen går varm och är som på så många andra företag hjärtat i verksamheten. Här tar sig Magnus Palmgren en kopp.

I plus 4 grader och kyla ute på lagret lastar kollegorna samtidigt bilarna inför dagens första runda. Av 14 lastbilar drivs 11 på miljövänlig HVO, vegetabilisk olja gjord av restprodukter från skogs- och jordbruk, och tre på biogas.

– Biogas är det enda lokala bränslet vi har. I det lilla kretsloppet är det viktigt, och inte minst för den lokala ekonomin, säger grossistchef Magnus Palmgren, eldsjäl bakom företagets omställning och miljösatsningar.

Han berättar att resan bort från fossila bränslen började för flera år sedan. I dag tar lastbilarna förutom produkter från öns lantbrukare med sig använd frityrolja tillbaka från öns restauranger, som i ett nätverk tillsammans med flera andra aktörer, blir till biogas och nytt bränsle.

undefined
På sin väg tillbaka från öns restauranger hämtar bilarna upp den frityrolja som ska slängas. Oljan blir istället ny biogas till fordonen. Här hugger Magnus Palmgren och Ludde Molin en tunna.

Istället för slit och släng är det viktigt att ta vara på det vi redan har, menar Magnus Palmgren och visar en lastbil från 2007 som tidigare gick på diesel.

– I stället för att sälja den och köpa en ny byggde vi om den till HVO, med de högsta utsläppskraven som finns, säger han och berättar att det är lika enkelt att byta de två drivmedlen som att just välja ett annat pumphandtag på macken – men att garantier på motorerna från tillverkarna tidigare var ett problem.

undefined
Magnus Palmgren är grossistchef och hjärna bakom många av de omställningar företaget gjort mot klimatsmarta och hållbara transporter.

I lasthallen som påminner om en flygplatsterminal packar medarbetarna bilarna för dagens transporter. Alla har varsin bärbar dator, för att ha koll på de 47 000 olika produkterna som ingår i det totala utbudet till öns restauranger, storkök och matbutiker.

– Det är också ett steg i miljöarbetet, att slippa skriva ut allt på papper, säger Magnus Palmgren.

Lastbilarna dockas direkt till lagret med slussar, för att minska läckaget av dyrbar kyla.

– Kylaggregaten är också utbytta, säger Magnus Palmgren och berättar att ett enda läckage i en äldre kylanläggning kan ge enorma utsläpp av växthusgaser.

undefined
”Kunderna tycker att det är jättekul med nya lastbilar”, säger föraren Josefin Nilsson och berättar att många är väldigt insatta i klimat- och transportfrågan.

Nästa steg är solpaneler på de mycket stora, platta och därmed idealiska taken, för att producera egen el.

– Det skulle ge oss ungefär tio procent av vårat totala energibehov. Vi gör av med en miljon kilowattimmar om året, säger Magnus Palmgren och berättar att företaget redan har avtal, för att bara handla grön el från vind- och vattenkraft.

Att kunna producera sin egen el just på sommaren är välkommet.

– När solen skiner som mest behöver vi också energin som allra mest, säger Magnus Palmgren och berättar att de stora fryslagren håller minus 25 grader även då.

undefined
Lokala livsmedel för en lokal marknad gynnar alla. Det menar Magnus Palmgren och lyfter fram samarbetet med öns många och duktiga leverantörer av lantbruksprodukter.

Transportsektorn har av regeringen pekats ut som mycket viktig för att Sverige ska nå sina klimatmål. Till år 2030 ska landets transportsektor minska sina utsläpp med 70 procent, en resa som Keges redan har bakom sig.

– Vår påverkan på det globala är inte så stor, men de goda exemplen måste komma någonstans ifrån. Om vi kan göra det här ser länder som Kina att det finns en hållbar ekonomi, säger Magnus Palmgren och berättar att ekonomin är lika stor drivkraft som klimatet för en hållbar kedja för både dem och deras kunder.

Att kunderna ställer krav och i ännu högre grad efterfrågar lokala råvaror är Magnus Palmgrens förhoppning för framtiden.

– Det har skett en jättestor förändring de senaste åren. Kunderna är mer medvetna om sortimentet och gillar att ha det gotländska på menyn, säger han och berättar om de stora vinsterna i en mer cirkulär ekonomi.

Till skillnad mot näthandel, där varor kan gå på tunga diesellastbilar genom halva Europa, bidrar inte lokala varor med tillnärmelsevis lika stort klimatavtryck. 

– Och pengarna blir kvar på ön och ger skatteintäkter till skola, sjukvård och Region Gotland. 

undefined
Josefin Nilsson började som chaufför förra sommaren och kör sedan i höstas en av tre biogaslastbilar.

Magnus Palmgren sticker inte under stol med att de stora klimatsatsningarna också ger konkurrensfördelar gentemot konkurrenter. I dag ställer upphandlingar ofta hårda krav på låga utsläpp och hållbarhet i alla led. Det välkomnar han.

– Det handlar om att få folk att förstå vår ambition och att vi skapar förutsättningar för våra kunder att nå sina klimatmål. Nu kan de säga att deras varor är fossilfria.

Utmärkelsen Månadens klimathjälte värmer en eldsjäl som Magnus Palmgren. Han lyfter fram samarbetet med nätverk och andra aktörer på ön, som varit viktigt för att nå resultat.

– Jag har barn och hoppas få barnbarn. Att skapa så bra förutsättningar som möjligt för dem har varit en drivkraft, säger han.

undefined
Skyltar upplyser den som packar bilarna om livsmedlens ursprung.
undefined
Hållbarhet handlar till stor del om att få en ekonomi som gynnar hela kedjan, menar Magnus Palmgren och hoppas att de gotländska kunderna ska efterfråga klimatsmartare val.
Juryns motivering

Keges har under de senaste åren ställt om hela sin fordonsflotta till fossilfria alternativ. Av deras 14 distributionsbilar går tre i dag på biogas och resten på HVO, personbilar går på el. De har också blivit effektivare i sina transporter, efter att de lämnat varor på landet hämtar de upp lokala varor från livsmedelstillverkare runt om på ön. Det gör dem till förebilder för transportsektorn och värdiga utmärkelsen Månadens klimathjälte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!