Nyligen slöt motorbanan avtal med en stor tysk biltillverkare om ett liknande arrangemang i oktober.
Jippona väntas tillsammans locka omkring tusen journalister till ön.
Samarbetsavtal
För ett par veckor sedan undertecknades ett samarbetsavtal mellan motorbanan och den europeiska arkitekt- och konsultbyrån Evata. Byråns uppgift är att planera en rad nybyggen på området, och göra expansionen ekonomiskt bärkraftig.
Gotland Ring ska under nästa år byggas ut från 3,2 kilometer till 7,4 kilometer, och blir därmed världens längsta bana med modern säkerhetsnivå, enligt Alec Arho Havrén, motorbanans vd.
Får vänta till 2012
Men de flesta av idéerna får vänta till efter 2012.
I den långsiktiga planeringen finns visioner om ett lyxhotell på området.
-Behovet av designhotell är stort. Det finns hotell med några bra rum på Gotland, men det räcker inte till. Vi måste ha hundra rum på samma ställe, våra kunder är väldigt kräsna, säger han.
Därför väljer många journalister och representanter för biltillverkare hellre hotell i Stockholm, och flyger till Gotland över dagen.
Med i planerna finns ytterligare ett hotell-riktat till turister-en konferensanläggning, golf- och tennisklubb, samt en temapark där besökare ska lära sig mer om trafiksäkerhet och miljötänkande på ett lättsamt vis.
Alec Arho Havrén jämför med Disneyland.
Arkitekt- och konsultbyrån Evata arbetar i länder som Ryssland, Kina, Tyskland och Spanien, bland annat med att göra sportanläggningar lönsamma.
-För att Evata ska kunna utveckla Gotland Ring bygger det på att anläggningen går bra kommersiellt, säger Francois Duchastel, vd för Evata International.
"Någorlunda realistiskt"
Han bedömer visionen om expansionen som "någorlunda realistisk".
Detaljerna i byggena på motorbanan ska mejslas fram i under sommaren.
Evata kommer främst att bidra med sin kunskap, men även med en del finansiering, uppger Francois Duchastel.
Varken Gotland Ring eller Evata kan säga vad de många byggena kommer att kosta, men enligt Alec Arho Havrén rör det sig om hundratals miljoner kronor.
Närmast väntar ett betydligt blygsammare projekt.
Tävlingar nästa år?
Under flera år har Gotland Ring lovat en utbyggnad av skyddsräckena längs banan, men pengar har saknats.
-Det är 1,8 kilometer räcke som ska installeras i höst och kostar två miljoner kronor. Vi har finansiering från våra kunder, uppger Alec Arho Havrén.
Efter en banbesiktning i höst väntas bilsportens styrande organ Federation Internationale de l´Automobile, Fia, slutligen ge tillstånd inför tävlingssäsongen nästa år.