Stora problem för företag på Gotland
De gotlänningar som har bredband från Bredbandsbolaget och Glocalnet har inte kunnat koppla upp sig sedan i tisdags. Informationen till kunderna har varit minst sagt dålig. Och ingen vill ta ansvar för avbrottet.
Foto:
Förtvivlad
Ett av dessa är tryckeriet Snabba Tryck i Visby.
- Jag är förtvivlad, säger Thomas Rosén. Nästan alla våra jobb, beställningar och original kommer den vägen.
Ungefär hälften av beställningarna är gotländska.
- Jag åker runt och hämtar en del på ön så att vi ska kunna trycka upp deras beställningar. Kunderna på fastlandet är det värre med. Vi har förlorat ett dygn redan. Och det värsta är att vi inte fått någon information om avbrottet eller när det kan tänkas vara fixat, säger Thomas Rosén.
Sårbart företag
Mycket av Snabba Trycks affärsidé är att det ska gå snabbt från beställning till leverans. Och avbrott i internettrafiken gör därför företaget sårbart.
- Vi klarar någon dag till, sedan blir det problem.
Vad som orsakar avbrottet, hur många som berörs och när internettrafiken kan tänkas komma igång igen är det inte lätt att få uppgifter om.
Skyller på varandra
Hos Bredbandsbolaget säger man att avbrottet inte har med dem att göra och att de inte kan påverka när trafiken kommer igång. De hänvisar till Stokab, som äger fiberkabeln som går via Fårö till Gotland.
- Vår fiberkabel till Gotland fungerar som den ska, förklarar Stefan Fischer, sälj- och affärsutvecklare på Stokab. Vi är inte inblandade i avbrottet.
Enligt en överenskommelse mellan Stokab, Telia Sonera och Post- och Telestyrelsen ska de som använder Stokabs nät ha rätt att använda Telias kabel som går via Nynäshamn. Detta för att minska sårbarheten och öka leveranssäkerheten. Enligt Stefan Fischer har Bredbandsbolaget och Glocalnet användt Telias kabel.
- Det är där problemet är. Vår beredskapsorganisation hade kontakt med Telias under onsdagsförmiddagen och då fick vi veta att de har ett brott på fiberkabeln 15 kilometer norr om Nynäshamn och att arbetet med att laga den inte hade påbörjats. Då räknade man med att fiberbrottet skulle vara lagat på torsdagskvällen, säger Stefan Fischer.
Inget fel på kabeln
På Telia Sonera vill man inte kännas vid att det är problem med någon kabel.
- Vi kan inte se att det är något fel på kabeln vid Nynäshamn, säger Malin Pettersson efter att ha kontrollerat saken.
- I alla fall ingenting som berör våra kunder. Har andra leverantörers kunder problem så är det ju upp till dessa leverantörer att informera om det. Och den uppgift jag fått är att det är Stokab som har problem med sin fiberkabel.
Kan bara vänta
- Det är ju absurt att skylla på oss, tycker Stefan Fischer. Vi vet ju att det är Telias kabel som är trasig, till och med exakt var felet finns.
För Bredbandsbolagets och Glocalnets bredbandskunder är det bara att vänta och hoppas att det snart går att koppla upp sig på internet igen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!