Stort pådrag i Fårösund

Klockan 06.18 på tisdagsmorgonen gick Sjövärnskårens fartyg, SVK Hojskär, på grund i närheten av Fårösunds södra gatt. Under fem timmar låg Hojskär och slog i den tilltagande vinden utan möjlighet att ta sig loss.

Dras flott. Nästan uppe på stranden ligger SVK Hojskär och i bakgrunden kämpar HMS Djärv tills trossen brister.

Dras flott. Nästan uppe på stranden ligger SVK Hojskär och i bakgrunden kämpar HMS Djärv tills trossen brister.

Foto: Ulf Glimfalk

Gotland2009-12-16 04:00
- Vi var ute på ett rent rutinuppdrag och skulle bland annat öva navigation och kontrollera pumpar. Den tekniska utrustningen, autopiloten, lade av och sen har man inte många sekunder på sig, berättar Hojskärs skeppare, Kent Svensson.
Under förmiddagen gjordes upprepade försök att dra loss Hojskär som låg så hårt på att hon omöjligt kunde ta sig loss för egen maskin. Det var så nära stranden att besättningen på tre man lätt skulle ha kunnat gå iland från fartyget.
Där Hojskär låg var det endast en halv meter djupt. Besättningen ville dock inte lämna Hojskär. Ingen i besättningen fick några skador vid grundstötningen.

Kulingvarning
Det var kulingvarning och den ostliga vinden tilltog i styrka. Vågorna slog mot Hojskärs babordsida och pressade henne alltmer upp mot land i snöyran. Lotsbåten i Fårösund kom inte så nära Hojskär att någon tross kunde kastas ombord.
Räddningstjänsten i Fårösund kom till platsen utrustade med en mindre båt på släp. Även räddningstjänsten i Slite kom till Fårösund med en något större båt på trailer. På plats avgjordes att den mindre båten var lämpligast för uppdraget och den sattes i sjön. Den tog sig till den nödställde. Med hjälp av den lilla båten kunde en tross tas över till Hojskär men lotsbåten hade inga möjligheter att dra henne flott.
Det militära bevakningsfartyget HMS Djärv, som tidigare tillhört KA 3, befann sig i Fårösund och tog sig till platsen. Djärv har ett djupgående på 1,9 meter och där hon nu låg var det cirka tre meter djupt. Hon var dock långt ifrån Hojskär.
Trossen togs ombord på Djärv med Djärvs egen lilla båt.
HMS Djärv är utrustad med två 16-cylindriga dieselmotorer på 2 x 1 200 hästkrafter och nu drog hon på för fullt. Hojskär vred sig och vände fören mot stranden. Plötsligt brast trossen och vågornas kraft gjorde att Hojskär på nytt trycktes upp mot land, på samma ställe som tidigare.

Begränsade skador
Man använde nu förtöjningstampar, som är kraftigare än bogsertrossen, i ett nytt försök och den här gången gick det bättre - Hojskär drogs sakta flott mot vinden och kunde för egen maskin gå in till marinvarvet i Fårösund vid lunchtid. Där togs hon upp på land och skrovet undersöktes. Propeller och roder hade skadats och skrovet hade fått en buckla i aktern. Skrovet hade inte sprungit läck.
Kent Svensson berättar att lite olja hade läckt ut i samband med propellerskadan, men det var bara en liten begränsad mängd som genast togs om hand.
- Vår egen läns kunde ta hand om oljan, säger Kent Svensson.
HMS Hojskär (70) var en bevakningsbåt i svenska marinen. Hon var i tjänst vid Gotlands kustartilleriregemente, KA 3 år 1993 och fick smeknamnet "Havets vinthund". Fartyget skänktes av KA 3 och är numera utbildningsfartyg för Sjövärnskåren på Gotland. Hon byggdes på AB Bröderna Larsson varv och mekaniska verkstad i Kristinehamn och sjösattes 1961.
Hon är döpt efter Hojskär, en kobbe på nordöstra Gotland.
Hojskär har även använts för turer till Gotska Sandön.
Längd 21,1 m
Bredd 4.6 m
Djupgående 1.5 m
Tonnage ca 40 brt
Fart 18-20 knop
Byggd 1961
Byggnadsvarv AB Bröderna Larsson varv och mekaniska verkstad i Kristinehamn
Huvudmaskin 3 x Scania DSI 11, ca 350 hkr styck, backslag SCG MRF 80
Hjälpmaskin Onan 16 MDL4, 20 KVA 380/220 Volt
Bunker Diesel 2 x 1200 lit
Vatten 1000 lit, Septik 500 lit
Förbrukning 145 lit/timmen vid högsta fart
Övrigt Radar Decca BridgeMaster, Furuno GPS,
Sperry Autopilot, Skipper Ekolod, Sperry Gyrokompass, Sailor RT 2048 VHF
Källa: Wikipedia, KA 3 och Gotlands Sjövärnskår
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om