Storugns skyltar bättre
Avkörningsskydd, tydligare skyltning och instruktioner är Nordkalks åtgärder efter dödsolyckan i mars.
- Vad vi kan se hittills i alla fall så är vi nöjda med Nordkalks svar. Senare i veckan ska vi också få deras egen utredning om olyckan, säger arbetsmiljöinspektör Lars Nordström.
Nästa vecka ska verket göra en ny inspektion på plats.
Bättre utbildning
De fysiska åtgärderna handlar om att de tipplatser som ska användas har märkts ut med skyltar och att betongbalkar monterats som avkörningsskydd, "tröskel", vid tipplatserna så att det inte ska gå att köra för nära kanten. Arbetsmiljöverket har också krav på geotekniska undersökningar av tipplatser för att säkerställa bärigheten.
Vidare har man förbättrat rutinerna för muntliga och skriftliga instruktioner om var och hur tippning ska utföras. Även checklistan och utbildningen av fordonsförarna ska förbättras med regelbundna repetitioner.
Där olyckan skedde skulle ingen tippning ha gjorts. Ingen vet riktigt varför det skedde men man tror att bristfälliga instruktioner låg bakom.
Det var inte en tipplats men ingen hade sagt att man inte fick tippa där.
Nästa vecka kommer Lars Nordström att följa upp åtgärdspaketet på plats vid Storugns och framöver följs det av regelbundna inspektioner och dialog med företaget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!