Strålande sommar för den gotländska handeln

För handlarna på Gotland ser sommaren strålande ut.
Det konstaterar flera av de handlare som GA har talat med.
För butikerna JC, Vero Moda och Julia Hultgren rör det sig om en ökning med 25 procent jämfört med förra sommaren.
För både Överskottsbolaget, ÖB, och Lekstugan har försäljningen varit över förväntan med en ökning på över 10 procent.
Av livsmedel har framför allt grillprodukter gått åt under sommarmånaderna.
Allra bäst tycks det ha gått för drycker av olika slag. På Hemköp har försäljningen av dryck ökat med 30 procent.

Gotland2002-08-03 04:00


­ Vi har haft en otroligt bra sommar, sammanfattar Thomas Österdahl sommarens två första månader.
På Åhlens har omsättningen ökat med 4 procent under juni och med 6 procent under juli jämfört med motsvarande månader förra året.
Varuhusets utbud kan delas in i fyra grupper: hem, fritid, mode och media. Enligt Österdahl är det "hela huset" som ökar. Det är sortimentet i sig som är förklaringen till uppgången, tror han.
­ Vi har rätt artiklar, ett bra utbud. Jag tror inte att det är fler kunder i huset, men varje kund köper för större belopp.
Varuhuset hade en omsättning på 3,8 miljoner kronor i juni och 4,1 miljoner kronor i juli. Omsättningen i augusti är beräknad till 3,4 miljoner kronor.
­ Vi har våra toppar i juli och december. December är klart större än juli. Där är vi uppe och nosar på 7 miljoner. Egentligen borde vi nog vara större i juli än vi är, säger Thomas Österdahl.
Jane Hultgren Ek, som driver Vero Moda och i dag lämnar butiken Julia Hultgren, talar om en rejäl ökning för de tre butikerna JC, Vero Moda och Julia Hultgren.
­ Det är rekord för oss. I sommar blir det en ökning med 25 procent, trots det fina vädret. Det beror på kundunderlaget, det måste vara fler turister här i år. Och att vi har rätt varor.
Conny Bolin, ordförande för Visby Ströwet, har svårt att göra någon utvärdering av handeln som helhet. Det är för tidigt, menar han.
­ Det brukar vi göra först i slutet av augusti. Så här års jobbar vi så mycket med våra egna verksamheter, så det är svårt att bedöma.
<span class=MR>Fantastisk månad </span>
Som chef för Hemköp kan han däremot säga att juli har varit en fantastisk månad för butiken. Även när det har varit fint väder tycks folk inte enbart ha prioriterat strandliv. Det som ökar är framför allt grillprodukter och kött. Allra bäst har det gått fördryck som har ökat med 30 procent.



Även för Överskottsbolaget, ÖB, har försäljningen varit över förväntan med en ökning på mellan 10 och 15 procent jämfört med förra sommaren.
­ Det har varit jättebra, även de dagar då det har varit fint väder, säger varuhuschefen Jonas Svensson som har en känsla av att det är fler turister än vanligt på Gotland i år.
­ Jag tror att det har med snabbfärjan att göra. Nästa år lär det bli ännu fler turister när vi får hit de nya färjorna. Det handlar mycket om tillgänglighet om turismen ska öka.
<span class=MR>Dubblering</span>
ÖB dubblerar sin omsättning i juli jämfört med en månad som februari.
Redan i maj ökade försäljningen av bland annat färg, trädgårds- och fritidsprodukter.
­ Eftersom vi har en stor del andel gotländska kunder är vi inte helt beroende av turister, säger Jonas Svensson.
Magnus Christiansson, chef för Lekstugan i Visby, anser att sommarens varierade väder har varit mycket bra för handeln. Så
bra att han räknar med en ökning på mellan 10 och 12 procent jämfört med i fjol.
­ Fastlänningarna som är här är på gott humör. De trivs. Den senaste tiden har vi sålt mycket sommarleksaker, gummibåtar och bassänger. När det är dåliga somrar säljer vi mest ritblock, pussel och spel.
Även våren har varit fin, vilket har haft en positiv effekt på försäljningen.
­ Men gotlänningarna blir ju inte fler bara för att solen skiner, konstaterar han.
Utförsäljning. Äldre modeller reas ut.
Kollar utbudet. Handeln har haft en strålande sommar hittills. Eva Lucchesi, Kilafors och Märta
Andersson, Borlänge, granskar utbudet i Visby.
Ökad handel. Åhlens omsättning har ökat med 4-6 procent under juni och juli jämfört med samma månader förra året, berättar varuhuschefen Thomas Österdahl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om