Utvecklingsdirektör Per Lindskog är Region Gotlands representant i styrgruppen som i övrigt består av representanter från Trafikverket. Styrgruppen förbereder underlaget för upphandlingen av färjetrafiken från 2017.
Vid mötet i går diskuterade styrgruppen hur ofta man ska kräva att färjorna ska gå i framtiden.
- Vi är eniga om att baskravet ska utgå från samma turtäthet som vi har i färjetrafiken i dag. Hur det blir exakt återstår att diskutera men vi är överens om att det här ska vara inriktningen, säger Per Lindskog.
Oenighet i styrgruppen
När det gäller frågan om huruvida staten i framtiden ska gå in och ta den ekonomiska risken för höjda oljepriser så har styrgruppen inte kommit längre. Det är fortfarande så att Per Lindskog, som den ende gotländske representanten, står ensam mot de andra. Därför reserverar han sig.
- Jag menar ju att det är ett hot mot regionen om staten inte kan tänka sig att ta ansvar för eventuella kostnadsökningar. Dessutom skulle det vara positivt för konkurrensen i upphandlingen om man inte för över risken på den entreprenör som ska köra Gotlandstrafiken.
Underlaget för upphandlingen ska vara klart i oktober.