Sudrets vastar åter synliga
- Det var en farbror som kom fram till oss och tackade. Han hade inte sett muren på 70 år!Det berättar Christer Pettersson, lagbas för ett av de arbetslag som röjer runt "stainvastarna" på vägen mellan Vändburg i Hamra och Fidenäs.
”Stengänget” – Göran Melin, Anders Olsson, Gunnar Booberg och Göran Jacobsson kommer när resten av arbetslaget röjt undan snåren och rensar området närmast vasten på sten. Dessutom reparerar de den om det inte tar för lång tid.
Foto: Tommy Söderlund
Beröm och uppskattning
Med motorsågar, röjsågar, busksaxar, häcksaxar och spett har fyra arbetslag från länsstyrelsens uppdragsverksamhet frilagt och återställt de ofta månghundraåriga murarna som löper längs vägarna. Murar som med tiden har förlorat sin funktion som inhägnad för betande djur. Och som fått växa igen.
Och arbetet ger resultat. För det första ser man murarna igen. För det andra ser man landskapet bortom murarna: hus, ängen, kastaler, hedar, kanske till och med havet.
Och belöningen har inte låtit vänta på sig.
- Vi har fått så mycket beröm och uppskattning här. Vi har blivit bjudna på saftkalas, fått måltidskuponger och "dagens ros", berättar Christer Pettersson.
Sträckan de röjer må vara bara 17 kilometer, men det ska röjas på båda sidor muren. Och båda sidor vägen. Så den röjda sträckan blir i själva verket kanske 6 mil.
Det blir mycket ris, som både bränns på plats och som går till flistuggning för att bli bränsle.
För tre år sedan, 2004, röjdes den första vägen på Sudret, 8 kilometer längs Grötlingbo ringväg. I fjol var turen kommen till 8 kilometer på stora landsvägen i Sundre.
Det är Vägverket som bekostar röjningen. Om det blir fler projekt är ännu inte bestämt.
Höjd trafiksäkerhet
- Vi kommer att begära medel för norra Gotland, kanske framför allt för Fleringe och Fårö, berättar Jan-Erik Wessman, projektledare på Vägverket.
Men när det nu blir så vacker utsikt längs vägarna, blir man då inte så distraherad som bilförare att det kolliderar med Vägverkets nollvision?
- Snarare tvärtom, det här kan höja trafiksäkerheten. Man blir mer observant, och det fria rummet längs vägarna blir bättre. Man får helt enkelt bättre sikt längs vägen och när man kör ut på den, säger Jan-Erik Wessman.
Fastighetsägarna betalar ingenting. Vägverket bekostar själva röjningen. Sträckan Vändburg-Fidenäs kostar 1,5 miljoner kronor. Länsstyrelsen bekostar sedan underhåll två gånger om året, i juli och september, i fem år. Sedan fattas beslut om en eventuell ny femårsperiod.
Buskar och träd på båda sidor muren tas bort. Enstaka större träd sparas, om de anses viktigare för landskapsbilden än muren.
Stenar mellan muren och vägen plockas upp, bland annat för att underlätta kommande underhåll.
På en del ställen repareras även muren.
Vissa vastar som går vinkelrätt mot vägen har också röjts upp till ett par hundra meter, om det haft stor betydelse för utsikt och helhetsintryck.
En fastighetsägare har bett att få behålla buskage framför ett hus som legat nära vägen.
Buskar och träd på båda sidor muren tas bort. Enstaka större träd sparas, om de anses viktigare för landskapsbilden än muren.
Stenar mellan muren och vägen plockas upp, bland annat för att underlätta kommande underhåll.
På en del ställen repareras även muren.
Vissa vastar som går vinkelrätt mot vägen har också röjts upp till ett par hundra meter, om det haft stor betydelse för utsikt och helhetsintryck.
En fastighetsägare har bett att få behålla buskage framför ett hus som legat nära vägen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!