Sedan Syster Sol var här förra sommaren har hon gett ut sitt tredje soloalbum ”Mellan raderna”, vunnit Kingsizegalans reggaepris och blivit nominerad till P3-Gulds livepris ”Guldmicken” 2014.
”Mellan raderna” finns inte bara som cd-skiva, utan även på usb-minne i form av en visselpipa. I biografin på Syster Sols hemsida skriver Isabel Sandblom, som är hennes riktiga namn, att hon har hittat ett sound som hon trivs med på skivan.
– Mina texter är dessutom mer omedelbara: jag går ut direkt med vad jag vill säga.
Det känns som att jag vågar göra det, på ett sätt jag varit mer försiktig med tidigare.
Det var i början av gymnasiet som nu 30-åriga Isabel Sandblom blev reggaefrälst och startade bandet Livelihood tillsammans med några kompisar från musikklassen. Efter två album splittrades gruppen. När leken blev till allvar var det svårare att hålla ihop alla olika viljor, trots en stor potential.
– Till slut kände jag att jag ville skriva musik själv.
Syster Sol är en av de första kvinnorna i Sverige som etablerat sig som soloartist på den svenska reggaescenen, som för övrigt tycks vara större och starkare än någonsin. Det finns en större acceptans för reggae på svenska idag. Anledningen, menar Isabel Sandblom, är att reggaescenen har fått ett annat självförtroende i och med den mediala uppmärksamheten. Och det har gett utrymme för utveckling.
Trots att hon har hållit på länge med musik är det först nu som hon har hittat hem med sin röst. Det tror hon delvis beror på att hon nu sjunger på svenska.
– Jag började skriva på engelska, det har alltid varit det som ligger mig närmast, men samtidigt så tycker jag om den utmaning och det sound det blir att köra reggae på svenska.
Syster Sol är delaktig i flera olika projekt och drar sig inte för att engagera sig i tyngre ämnen, exempelvis uppmärksammade ”Fatta”, som är ett samarbete mellan Femtastic och Crossing Border om våldtäkt och kvinnors rätt till sina egna kroppar.