Varför skriver ni så mycket om bilmarknaden, undrar säkert en del läsare? Jo, dels för att det finns många motorintresserade på Gotland – men också för att branschen ofta vittnar om läget inom ekonomin i stort.
Den allmänna lågkonjunkturen gör många mer försiktiga, både komponentbrist och krig ger leveranssvårigheter, elpriserna påverkar hur mycket eldrivet vi vill ha, vallöften på energisidan ter sig i bästa fall osäkra – och dessutom har en miljöbonus slopats.
Allt det här påverkar bilbranschen. 2022 beskrivs som rejäl svajigt av flera gotländska bilförsäljare.
– Ja, det har varit speciellt. Det händer så mycket runtomkring som gör att kunderna inte vet hur de ska lägga sina pengar, säger Fredrik Wikebo på Visby Bilcity.
Är de mer osäkra än vanligt?
– Det skulle jag säga. Det är så otroligt många faktorer som spelar in just nu.
Ett av de märken han säljer behövde elkablar från en fabrik i Ukraina, som ett tag stängdes men som nu ska vara igång igen.
– Försäljningen av nya bilar har varit vikande i höst, det säger alla i branschen, med tanke på räntorna och världsläget. Sedan försvann elbilsbonusen och då dök den efterfrågan även om den sedan har hämtat sig lite. Begagnatmarknaden har varit bra och priserna höga, men de minskar lite nu. När det fanns få äldre elbilar var de högt prissatta, nu finns det något fler, samtidigt som fler tvekar på grund av elpriserna, säger Fredrik Wikebo.
Det talas inte om kris i branschen egentligen, mest en del ”gungning”. De som vill ha ny bil frågar alltjämt efter el – men de är inte genomsnittskunden, enligt Bilcity:
– Nej, den vill ha en begagnad bil med automatlåda, kanske tre till sex år gammal.
Sebastian Johansson på Lundins bil håller med om att 2022 varit något speciellt:
– Ja, absolut. Det gäller verkligen att hänga med, det sker hela tiden förändringar i vad som går att få tag på, liksom i prisbilden. Vi har kanske sålt lite mindre totalt sett, men då har vi haft tre bra år innan det här.
Han pratar vidare om en pågående ”normalisering” på begagnatsidan.
– Där börjar priserna mer närma sig vad bilarna faktiskt är värda.
Säljer du mest nytt eller gammalt?
– Det är väldigt blandat. Det som verkligen har gått ner är privatleasing, i och med räntorna. Vi har fler traditionella köp igen, på avbetalning, säger Sebastian Johansson.
Mathias Fredriksson på Majas Fritid i Boge säljer mest använda fordon. Hans upplevelse är att prisnivån ”ligger ganska stabilt” – men håller med om att kunderna tvekar mer än vanligt:
– Man tänker efter ett varv extra innan man handlar och det beror så klart på det allmänna läget i landet. Det nya är att begagnade elbilar har sjunkit ganska mycket i pris de senaste månaderna vilket kan ha sin förklaring i att priset för el, både vid hemmaladdning och framförallt i betalstationer, blivit högt samtidigt som bensin- och dieselpriset sjunker, säger han.
Med tanke på läget; finns det några klipp att göra just nu? Det är svårt att ge sådana generella tips, blir svaret från handlarna.
– Det beror som vanligt på vad som passar dig och din ekonomi. Men begagnat går som sagt ner i pris just nu, säger Sebastian Johansson.
Detta verkar gälla äldre elbilar i synnerhet, precis som Mathias Fredriksson är inne på. Enligt Dagens Industri har dessa ”rasat” med över 20 procent på två månader.