Svante Hedin visar Bilder från Camargue i Östergarns bygdegård
Fotografen Svante Hedin bjuder på en jordnära upplevelse med sin utställning i Östergarns bygdegård. Svante Hedin har vandrat runt med sin behändiga kamera, en Leica M3, på axeln ständigt beredd att fånga ögonblicket i orten Camargue i södra Frankrike. Det är fascinerande bilder som fångar betraktaren, här finns ingenting arrangerat utan det som utspelar sig framför Hedins lins är utan påverkan. Det är flanörens upplevelser genom kamerasökaren.
Svante Hedins Leica M3 är en klassisk kamera som representerar mycket när det gäller den fotografiska utvecklingen. Han berättar att han har tagit nära 300000 bilder med den.
Kameramodellen revolutionerade samtiden och med den skapades ett helt nytt sätt att fotografera. Eftersom den är så diskret och tyst att arbeta med kunde fotografen bli mer obemärkt och därmed få en större chans att fånga det naturliga och opåverkade.
Likt Henri Cartier-Bresson har Svante Hedin nästan alltid haft sin Leica på axeln om det än på senare tid har skett en del förändringar i hans vanornumera hör en digitalkamera till utrustningen och Leican får stanna hemma ibland.
Henri Cartier-Bresson arbetade med en tidigare kameramodell. När han började fotografera med den var han en föregångare liksom de andra kollegorna som var med och startade bildbyrån Magnum 1947.
I Sverige fanns motsvarigheten, bildbyrån Tio fotografer, som påverkade alla unga fotointresserade här.
<span class=MR>Imponerad</span>
Svante Hedin berättar att han blev mer imponerad av Henri Cartier-Bresson än de kanske mer omtalade krigsfotograferna, som exempelvis Robert Capa.
Själv började Hedin fotografera i slutet av 1940-talet men blev riktigt "biten" av det på 1950-talet. Han berättar att det på den tiden var en ny era som hade tagit sin början, en ny generation av fotografer. Tidigare fotografer tog "snälla bilder", de ställde upp människor och hade en förkärlek för landskap.
1950-talets fotografer hade nya tankar, de fotograferade människan på gatan i olika situationer.
Svante Hedin förklarar att den svartvita bilden har kommit i skymundan genom de senaste årens snabba utveckling på området. Numera tar man alla bilder i färg med lätthet men samtidigt har den svartvita bilden inte förlorat den slagkraft den har. Svante Hedin arbetar mycket med historiska fotografier och det är huvudsakligen svartvita bilder han har i sin dator.
<span class=MR>Mycket speciellt område</span>
Bilderna på hans utställning är tagna i Camargue i Frankrike, ett område som är mycket speciellt och dit Svante Hedin gärna återvänder. Det ligger i Rhonedeltat intill den spanska gränsen och hör inte till de vanliga turistmålen. Han berättar att det kan vara mycket besvärligt att ta sig fram i landskapet på grund av djurhållningen. De stora sanddynerna kan gömma livsfarlig kvicksand.
Han berättar att man som besökare bor på gårdar och att lokalbefolkningen, trots att det är få turister som kommer hit, har blivit alltmer beroende av turistnäringen.
På Hedins bilder ser vi bland annat hur människorna hjälps åt att plantera ris i det grunda vattnet på ett fält. Vi ser siluetterna av flamingos i motljus och ett avkopplat strandliv.
Utställningen i Östergarns bygdegård är öppen på eftermiddagarna och är väl värd ett besök.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!