Svårare kombinera jobb och familjeliv Fakta/Skyways
Från den 17 november gäller en ny turlista för flygningarna med Skyways mellan Visby och destinationerna Bromma och Arlanda. Det blir glesare mellan turerna. Det är en försämring som gör att det blir väldigt kärvt för oss som pendlar, säger Pär Rasmusson, Burgsvik.Han har ett jobb som gör att han har behov av att flyga tur och retur Visby-Bromma över dagen omkring 100 dagar per år.
Utökningen innebar att man började köra med 20 turer varje vardag mellan fastlandet och Visby. 13 av turerna gick till Bromma och 7 till Arlanda.
Det som nu händer är att man drar bort en söndagstur och fyra vardagsflygningar tur och retur Visby-Bromma.Det är enligt platschefen i Visby, Gösta Andersson,en anpassning till behovet. Skillnaden i antalet resenärer är mycket stor mellan sommar och vinter.Det går inte atta ha en "luftbro" på vinterhalvåret
Den tidtabell som gäller från 17 november (hur länge den gäller är inte sagt) har sex turer till Bromma och åtta till Arlanda varje vardag. Det går sex helgturer (två lördag, fyra söndag) till Bromma och elva ( fem lördag och sex söndag) till Arlanda. Skyways återgår därmed till att flyga mer på Arlanda än på Bromma.
För Pär Rasmusson och en hel del andra pendlare ställer utglesningen av turer till med problem. För "vanliga" resenärer är det kanske inte så stort bekymmer att anpassa sig till gällande turlista. Trots neddragningen finns det många avgångar per dag kvar. Det är annorlunda för den som inrättat sitt vardagsliv efter en turlista som helst plötsligt förändras.
<span class=MR>Chef</span>
Pär Rasmusson jobbar som chef för en enhet vid Riksskatteverkets IT-avdelning i Visby, vilken också har personal i Solna. Det bedrivs ett nära samarbete mellan Visby och Solna och Pär Rasmusson har personalansvaret för 24 personer.
Han och flera andra anställda på avdelningen har ett stort behov av att göra dagsresor till fastlandet. Hittills har det fungerat bra, även om det blir långa dagar. I fortsättningen - efter omläggningen den 17 november - blir vardagslivet betydligt knöligare.
Per Rasmusson bor i Burgsvik och han kommer inte att kunna vara hemma förrän vid 19.30-tiden på kvällarna; detta ofta efter att ha startat hemifrån före kl 05.
Ännu så länge finns alla på vardagar en avgång varje timme mellan 14.30 och 19.30 att välja på från Bromma för den som skall till Visby. Sex avångar således.
Efter den 17 november finns det vardagliga avgångar från Bromma vid tre tillfällen på eftermiddag/kväll, nämligen 14.35, 17.30 och 19.30. Det är där försämringen ligger för pendlarnas del.Valfriheten inskränks.
Möjligheten att kombinera jobb och familjeliv blir sämre. Detta gäller i synnerhet för en småbarnsförälder.
Det är överhuvudtaget svårt att få barnomsorg efter kl 18, konstaterar Pär.
Det är inte enbart egoistiska skäl som gör att Pär Rasmusson vill lyfta frågan.Han menar att pålitliga, snabba och långsiktigt hållbara tidtabeller kan vara av avgörande betydelse för om Gotland skall få behålla kvalificerade arbetsuppgifter. Det finns i dag ett antal jobb som i stor utsträckning bygger på att det finns möjligheter att åka till Stockholm över dagen och att göra sådana resor ofta.
<span class=MR>Skulle inte ha köpt kort</span>
Pär Rasmusson har full förståelse för att Skyways måste göra något när resandeunderlaget minskar. Däremot tycker han att bolaget brister när det gäller informationen till resenärerena och han saknar också dialogen mellan resenärer och bolag.
Man kan få beskedet om ändrade turlistor först när man försöker boka, säger Pär.
Själv reser han på ett pendlarkort, ett kort som berättigar till fritt antal resor under ett år. Han köpte det i maj och antog att den turtäthet som fanns då skulle bli bestående. Han betalade 132 000 kronor plus moms för kortet. Nu tycker han att det har tappat mycket i värde. Det finns pendlare som lämnat tillbaka sitt pendlarkort inför tidtabellomläggningen. Så långt vill inte Pär Rasmusson gå. Han försöker att ta sig igenom den besvärliga delen av året som nu väntar i förhoppning om att turernas antal kommer att öka igen efter vintern. Samtidigt är han beredd att hålla ett öga på hur Gotlandsflygs tidtabell utvecklar sig. Han har tidigare inte kunnat se att det konkurrerande flygbolaget haft en turlista som passar honom. Gösta Andersson, platschef för Skyways i Visby, säger att man är medveten om att neddragningarna leder till problem för en del pendlare.
Neddragningarna är dock nödvändiga att göra med hänsyn till antalet resenärer. Den turlista som införs 17 november kommer att gälla till och med mars månad 2004.
Problem. Per Rasmusson, Burgsvik, flygpendlare som får svårt att kombinera jobb och familjeliv när Skyways ändrar turlistan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!