Svårt år för bilhandlarna: ”Sämsta på länge”

Bilhandlarbranschen larmar om komponentbrist och rekordlåg försäljning av begagnade bilar. På Gotland skiftar lägesrapporterna från "det rullar på" till "sämsta året på länge".

Stefan Adman tycker att branschen misshandlats i flera års tid. "Politikerna fattar hela tiden nya beslut som ändrar spelreglerna, ibland över en natt nästan."

Stefan Adman tycker att branschen misshandlats i flera års tid. "Politikerna fattar hela tiden nya beslut som ändrar spelreglerna, ibland över en natt nästan."

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2022-01-12 20:05

Enligt en rapport från bilförmedlaren Kvdbil minskade handeln med begagnade bilar betänkligt 2021, i synnerhet under det sista, rekordsvaga kvartalet. Samtidigt råder en global brist på halvledare – som används i bilens datorchip – vilket leder till att färre nya fordon kommer ut på marknaden.

– Jag har faktiskt inte varit med om något liknande tidigare. 2021 blev vårt sämsta år på länge, säger Stefan Adman vid Bilhandlaren i Visby.

undefined
Ja, vad ska man satsa på får typ av bil egentligen? Bilhandlaren Stefan Adman förstår att det kan vara knepigt att orientera sig.

Pandemin har varit kämpig, framhåller bilhandlaren, men riktigt eländigt blev det först i och med halvledarkrisen som briserade förra året.

– Helt plötsligt fick vi inte in några nya bilar. Först talades det om förseningar bara, sen ströps det nästan helt. Och då var det bara att ringa runt bland kunderna och säga tyvärr... De flesta är förstående, eftersom problematiken har lyfts i media, men likväl står hjulet still. Min förhoppning är att det ska börja snurra igen, men jag tror det kan dröja, säger Stefan Adman.

undefined
Stefan Adman tycker att branschen misshandlats i flera års tid. "Politikerna fattar hela tiden nya beslut som ändrar spelreglerna, ibland över en natt nästan."

Enligt honom är problemen betydligt större än den pågående komponentbristen.

– Jag vill inte beklaga bilhandlarbranschen, men jag tycker faktiskt den misshandlats under flera år. Politikerna fattar hela tiden nya beslut som ändrar spelreglerna, ibland över en natt nästan. Och då finns ingen tid att förbereda sig, vilket skapar förvirring hos oss och kunderna. Jag menar, hur vet man vad som är ett smart köp när man knappt förstår vad som gäller i dag, och än mindre i morgon.

Stefan Adman syftar bland annat på "bonus malus", systemet som trädde i kraft 2018 och medförde förhöjd fordonsskatt i tre år för bensin- och dieseldrivna fordon och inköpsbonus för bilar med låg klimatpåverkan. 

undefined
Att lagerföra nya bilar har inte varit det lättaste, konstaterar Jimmy Johansson på VMC. "Men nu verkar det vända."

På Visby motorcentral, som ligger ett stenkast från Bilhandlaren, har bonus malus inte inneburit några större besvär, i alla fall om man får tro säljaren Jimmy Johansson.

– Visst, det där diskuteras en del och så klart märker man om skatten plötsligt blir avsevärt högre. Men de flesta har accepterat systemet, för man kommer ju inte undan det. Vi tycker oss dock märka att det lett högre efterfrågan på bilar som gjort sin bonus malus-period på tre år, samt på elektrifierade alternativ, säger han.

Hur gick det försäljningsmässigt för i er i fjol?

– Vi ligger bra till trots allt. Sen har det varit ett utmanade år även för oss. Då tänker jag framför allt på de långa leveranstiderna på nya bilar, det som alla kämpar med. Leverantörerna har styrt det där så att kundsålda bilar fått förtur. Att kunna lagerföra bilar och utföra en snabb leverans, det har varit tufft på sistone. Men nu börjar vi se tendenser på att allt är på väg åt rätt håll igen.

undefined
David Andersson, Bilvalet på Gotland.

David Andersson på Toyota-återförsäljaren Bilvalet i Visby vittnar om snarlika bekymmer, men även han ser med tillförsikt på framtiden.

– Vi ligger lite under våra försäljningsmål, men överlag går det bra för oss nu. 2020 var värre. Då fanns osäkerheten hos konsumenterna, på grund av pandemin. Nu finns osäkerheten mer hos oss, som bransch. Så efterfrågan är det inget fel på, och det är kanske det viktigaste, även om leveranstiderna blir längre. Jag tror också att vi gynnas av att många vill gå över till en miljövänligare bil, men att få har möjlighet att ladda hemma i dagsläget. Då framstår våra hybrider och laddhybrider som ett bra alternativ, säger han.

Fakta

Under 2021 såldes 295 674 begagnade bilar i Sverige, en minskning med 38 754 köp från 2020, slår bilförmedlaren Kvdbil fast i en rapport. Elbilarna går det bättre för. GA rapporterade nyligen att 238 elbilar nyregistrerades på ön i fjol, att jämföra med 105 föregående år.

Halvledare är en komponent som används i datorchip, bland annat sådana som finns bilar, men även i mobiltelefoner och annan teknik. Halvledarkrisen är inte orsakad av råvarubrist, utan av marknaden och tillverkningsprocessen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!