Svenska spel och ATG satsar stort

Folkhälsoinstitutet satsar 14 miljoner kronor på människor med spelberoende.
Samtidigt lägger Svenska spel och ATG årligen omkring 720 miljoner på reklam för sig själva.
-Marknadsföringen är omfattande, men vi måste kommunicera de produkter vi har. Det säger Claes Tellman, informationschef vid Svenska spel.

Gotland2004-07-13 04:00
Svenska spel och ATG använder i snitt två miljoner kronor per dag för reklam, events, sponsring och egna tv-kanaler. Det har tidningen Dagens nyheter räknat ut.
Omkring 100000 svenskar anses vara spelberoende. Svenska spel marknadsför inte sina vegasspel elller casinon med annat än att man anger öppettiderna. Riskerna för att skapa spelberoende är för stor, förklarar Tellman, som hävdar att den etiska aspekten finns med i varje beslut som fattas på Svenska spel.
<span class='mr'>Bromsar inte spelberoende</span>
Det statligt ägda spelföretaget ger inget direkt stöd för att bromsa spelberoendet men lägger årligen 25 miljoner kronor för utbildning av restaurangägare och spelombud.
De svenska spelarna lämnar ifrån sig 4,6 miljarder till statskassan genom det svenska spelmonopolet.
<span class='mr'>Utländska utmanare</span>
Samtidigt står de utländska utmanarna Unibet, Expect och Ladbrokes i farstun och vill ha en del av kakan. De får än så länge egentligen inte annonsera i svenska medier, men det kan komma att ändras eftersom staten och Unibet tvistar om detta i Hovrätten. Kvällstidningarna har redan börjat publicera annonser för de utländska företagen.
Vad betyder det för er om hovrätten ger Unibet rätt?
-Det innebär ingen stor skillnad på kort sikt men på lång sikt kan det förändras. Vi kommer att stå ganska stabila även på en konkurrensutsatt marknad, men blir säkert tvungna att öka återbetalningen till samhället.
Du menar höja vinsterna?
-Ja just det.
Svenska spel lyfter gärna fram riskerna med utländska konkurrenter på den svenska marknaden. Claes Tellman är övertygad om att spelberoendet kommer att öka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!