Svenska Spel vill inte ha de mindre handlarna som ombud
Stora grossistföretag tar i dag sin hand från de mindre handlarna. Svenska Spel aviserar också att de inte önskar de mindre handlarna som ombud.Detta enligt en rapport som Glesbygdsverket nyligen presenterade för regeringen. Enkätsvaren ger en dyster bild, enligt utredaren Peter Malmsten.Den senaste tiden har Svenska Spel sagt upp närmare hundra ombud, varav två stycken på Gotland. Vi har ett lönsamhetskrav i vårt uppdrag, förklarar Tommy Wahlgren på Svenska Spel.
Under 2001 minskade antalet butiker i landet med 200 varav 70 i gles- och landsbygd. Rapporten visar också att 300 orter under de senaste åren förlorat sin sista butik.
Samordning av olika typer av service görs för att förbättra lönsamheten, men länsstyrelserna rapporterar nu problem med samordningen. Av de kvarvarande butikerna på landsbygden har de allra flesta lönsamhetsproblem.
Av länsrapporterna framgår att konkurrens från stormarknader, lågprisetableringar och köpcentra i tätorter är en starkt bidragande orsak till den fortsatta minskningen av antalet gles- och landsbygdsbutiker.
Det här ger en rätt dyster bild när det gäller dagligvarubutiker, säger Peter Malmsten, utredare på Glesbygdsverket.
Svenska Spel aviserar också att de inte önskar de mindre handlarna som ombud. Företaget har också regler som många handlare kan ha svårt att leva upp till, enligt rapporten.
Vi har 6 700 ombud. I år har vi sagt upp omkring 90-100 stycken, varav 80 i tätort och resten i landsbygd, uppger Tommy Wahlgren på Svenska Spel.
Vi har ett lönsamhetskrav i vårt uppdrag. Men det finns ett 60-tal ombud på Gotland, så det blir ingen som får långt att ta sig för att köpa en lott, säger han.
Men Peter Malmsten menar att lönsamhetskraven i många fall väger tyngre än värdet i att servicen ska finnas tillgänglig över hela landet.
När omsättningen är väldigt låg är det inte intressant för dem. Det här är ju ändå statliga bolag. Då är det inte bara lönsamhet som ska få styra, säger han och syftar även på till exempel Apotekets och Postens förändrade servicevillkor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!