Svenskt Butikskött huvudägare i Gotlands Slagteri

Gotlands Slagteri AB blir det nya namnet på Visbyslakteriet när Svenskt Butikskött tar över 75 procent medan Scan behåller den sista fjärdedelen.I och med överenskommelsen tryggas slakteriets verksamhet tills vidare och de nya huvudägarna vill även återinföra styckningen vilket kan medföra nyanställningar.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2010-06-09 04:00
I helikopter (på grund av rådande flygstrejk) anlände Svenskt Butikskötts och Scans representanter för att på tisdagen i anläggningen på Lundbygatan presentera överenskommelsen om Visbyslakteriets framtid. Ett avtal som innebär att verksamheten fortsätter i dagens omfattning, de anställda behåller jobben och SLS, Scans inköpsbolag, fortsätter att ansvara för inköpen av slaktdjur. Svenskt Butikskött tar över från 1 september (formellt skall ännu Konkurrensverket godkänna affären).
På torsdagskvällen signerades det sista avtalet (av totalt cirka 25) mellan Scan AB och Svenskt Butikskött AB. Det var slutpunkten på den process som inleddes i höstas när Scan gick ut med att de sökte en samarbetspartner till Gotlandsanläggningen. Därefter har ett flertal namn på tänkbara samarbetspartner passerat revy innan de båda bolagen vid årsskiftet tecknade ett letter of intent (avsiktsförklaring).
- Vi har fört samtal med fler än fem seriösa intressenter under den långa resans gång, avslöjade Scans vd Denis Mattsson.

Ekonomitystnad
Några ekonomiska siffror gällande affären eller om Scan erhållit någon aktiepost i partnerns bolag ville han dock inte ge offentlighet åt.
- Jag vill inte kommentera ekonomin. Fördelningen 75-25 har vi kommit fram till efter en lång dialog, det passade båda parter.
Svenskt Butikskötts vd Thomas Östlund blir vd även i Gotlands Slagteri (stavningen med "G" på grund av den gamla stavningen av ordet):
- Vi ansvarar för driften i framtiden, det blir en utmaning att lyfta volymen. Vi har tidigare arbetat med styckningsverksamhet i Stockholm så det här blir ett nytt led. Men här finns tomma ytor för styckning (lades ner 2007) och förädling. Styckningen ska vi titta på omgående, vi startar i liten skala, djurslaget är ännu inte bestämt. Vi har höga krav så det är inget man gör i en handvändning.

Marknadsföring
Varumärket Gotland kommer att betonas i den framtida marknadsföringen och han hoppades på en lyhördhet hos producenterna angående konsumentkrav vad gäller uppfödning och slakt. Svenskt Butikskött arbetar med koncept att lyfta fram gård, grupp, region eller liknande på det som produceras.
Konsumentförpackningar gör man inte utan hittills har man styckat och levererat kött (med råvara från bland annat Visbyslakteriet) till butiker främst i Storstockholmsområdet men även till Gotland.
Svenskt Butikskött (tidigare Stockholms Butikskött) ligger i slakthusområdet i Johanneshov (vid Globen). Företaget har 70 anställda (nu tillkommer 60 personer vid slakteriet) och räknar i år med en omsättning på 360 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om