Svenskt kollektivavtal med utländsk redare inte troligt
Om det blir en utländsk redare som tar över gotlandstrafiken om drygt två år kommer besättningen troligtvis inte att omfattas av svenskt kollektivavtal och svenska försäkringsregler.- Vi anser inte att vi kan ställa sådana krav i upphandlingen, säger verksjurist Åsa Ärlebrant vid Rikstrafiken.
- Det finns många åsikter om detta, säger Åsa Ärlebrant. Men vår inställning är att man inte kan ställa sådana krav.
Det finns till och med rättspraxis i frågan. Kammarrätten i Stockholm har konstaterat i en dom att ett sådant krav strider mot kravet på affärsmässighet i lagen om offentlig upphandling.
- Vi följer den praxisen, säger Åsa Ärlebrant.
Men Seko har sagt att det borde vara möjligt att ställa sådana krav när upphandlingen är slutförd. Enligt en rättslig analys som gjorts av LO/TCO rättsskydd anses detta krav möjligt att ställa.
- Nej, man kan inte ändra på någonting i underlaget för upphandlingen i efterhand, säger Åsa Ärlebrant.
Några försäkringar enligt svensk modell kan man heller inte ställa krav på, anser Rikstrafiken.
- Däremot kan man ställa krav på att personalen skall ha en viss lön, säger Åsa Ärlebrant.
Rikstrafiken kommer också att ställa krav på att ett nytt rederi skall följa vad som anges i Lagen om utstationering av arbetstagare, vilket innebär att vissa bestämmelser i semesterlagen och att bestämmelser i arbetstidslagen och arbetsmiljölagen skall tillämpas i de fall de blir aktuella.
- Sen handlar det ju också om ett sexårigt kontrakt, vilket innebär att det blir längre anställningstider, säger Åsa Ärlebrant. Om en arbetstagare är anställd under en längre tid innebär det att utstationeringslagen inte kan tillämpas. Utstationeringen måste då innebära att arbetet är mer stadigvarande förlagt till Sverige. Det innebär i sin tur att svensk arbetsrättslig lagstiftning i sin helhet skall gälla.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!