Sveriges enda polislastbil besökte Gotland

Polisens enda polislastbil var på Gotland i veckan. Gotlands Allehanda fick en rundtur av den unika 71-8910 som sett stora delar av Sverige.

Hans Larsson rattar Sveriges enda polislastbil.

Hans Larsson rattar Sveriges enda polislastbil.

Foto: Erik Daun

Gotland2022-05-13 17:05

Det är sveriges allra första polislastbil, den Volvo FMX 460, som under veckan var på besök på Gotland. Den 18,5 ton tunga bjässen kunde skönjas på parkeringen framför polishuset i Visby. Den polismålade kranbilen är vanligtvis stationerad vid den operativa enheten i polisregion Stockholm. Hans Larsson är kommissarie och ansvarig för tunga fordon och den som kört lastbilen till Gotland vid det här tillfället.

– Med lastbilen utför vi uppdrag för polisen i hela landet. Det kan vara flytt av material, containrar, eller annat material. Den är också en nationell resurs som har opererat från norr till söder, säger han.

undefined
Lastbilen togs i bruk 2019.

Lastbilen har ett flak som mäter sex meter. På flaket finns även en kran av märket Hiab x-hipro 418. Den har en räckvidd på 15 meter och kan lyfta 2,4 ton i utskjutet läge, medan den kan lyfta sju till åtta ton intill bilen.

– För en kranbilsförare är det en ganska ordinär kran, kanske lite större än vad man brukar ha, sett till storleken på bilen. Men den är beställd utifrån våra specifikationer och då blev den här som blev aktuell.

2019 togs den polismålade lastbilen i trafik för första gången och är än idag den enda i sitt slag. Polismyndigheten har ett antal tunga lastbilar inom organisationen som är civila. Den polismålade jätten från Stockholm drar till sig blickar.

– Den väcker ju uppmärksamhet såklart. Det är alla möjliga som kommer fram och frågar. Många kranbilsförare visar intresse över hela Sverige.

undefined
Lastbilen används ofta för att hämta och lämna skrymmande material för polisen.

Varför köper polisen in en egen lastbil?

– Verksamheten ställer krav på annan utrustning som är tyngre och då har vi haft ett transportbehov. Då kan man antingen upphandla det genom ett civilt företag, eller anskaffa fordonen själva. Vi har sett behovet på den här avdelningen och valt att göra det själva.

Lastbilsmodellen har även ett antal polisiära anpassningar, som till exempel extra förstärkning på vissa ställen och utryckningsklassad. 

– Den har blåljus som vilken polisbil som helst egentligen.

Lastbilen har tre axlar med dubbla hjul bak vilket innebär totalt tio hjul. Den kan driva på alla axlarna och således både använda bakhjul- och framhjulsdrift.

Fordonets maxfart är mellan 90-110 kilometer i timmen och med maxlast får lastbilen väga 25 ton. För att få köra bilen krävs c-körkort och kranförarutbildning. Dessutom krävs ADR-utbildning för farligt gods.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!