Sylve kan vara oskyldig
Enligt rederiets företrädare är det uppenbart tveksamt om lastfartyget Sylve skulle ha släppt ut all den dieselolja som det handlar om. ? Det är ungefär lika dumt som att en bilist skulle slanga ut all bensin under körning, säger Hans Dahlberg vid Settervalls advokatbyrå i Stockholm. Under tisdagen blir det häktningsförhandling i Gotlands tingsrätt
Dahlberg stöder sig på att Sylve är ett lastfartyg och den oljemängd det handlar om är tre dygns förbrukning av dyr marindieselolja.
? Det är ungefär lika dumt som att en bilist skulle slanga ut all bensin under körning, säger Hans Dahlberg.
Han säger också att befälhavaren och maskinchefen är direkt förolämpade över anklagelserna om att de skulle ha släppt ut olja i havet.
? De har en filtreringstank ombord på fyra kubikmeter men det verkar otroligt att de skulle ha släppt ut innehållet i den eftersom det numera är gratis att tömma den i hamnarna.
Hans Dahlberg påpekar också att den analys av oljan som har gjorts av kustbevakningen enbart är en snabbanalys:
? Den talar i princip bara om att det handlar om en viss typ av olja men inte att den skulle ha kommit från Sylve.
En grundligare analys av oljan kommer att göras framöver.
? Antingen kör befälhavaren och maskinchefen ett högt spel och försöker föra oss bakom ljuset eller också är de helt oskyldiga, säger Hans Dahlberg vid advokatbyrån som företräder redaren.
Enligt Dahlberg kan fartyget Sylve ha kört in i ett utsläpp som har gjorts tidigare av ett annat fartyg, kanske en oljetanker, och att kustbevakningens flygbesättning har tolkat det som att utsläppet har kommit från Sylve.
? Det är ett mycket trafikerat område det handlar om, säger Dahlberg.
Åklagare Mats Wihlborg anser däremot att det råder sannolika skäl att oljeutsläppet kommer från Sylve.
Befälhavaren och maskinchefen nekar till anklagelserna medan kustbevakningen är av en annan uppfattning.
Nu är det upp till Mats Wihlborg att kunna bevisa att både befälhavaren och maskinchefen eller någon av dem har varit uppsåtligen oaktsam.
? Frågan är om man kan få dem häktade eftersom det bara är böter i den straffskala som gäller, säger Mats Wihlborg.
Befälhavaren och maskinchefen ska företrädas av advokaterna Richard Ploman och Lars Dahlström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!