Synen på Slitevägen som fick djur och människor att reagera
Det var säkert flera gotländska bilister som förvånat höjde på ögonbrynen när de körde vägen mellan Visby och Slite på torsdagen. Vid vägen stod en uppstoppad älg och i parkeringsfickan bredvid fanns en poliskontroll. Anledningen var en viltskadekampanj som under den här veckan pågår i hela landet.
<span class=MR>Uppstoppad älg</span>
Invid poliskontrollen stod tre uppstoppade djur vid vägkanten-en älg, ett vildsvin och ett rådjur. På Gotland finns som bekant inga älgar i markerna men däremot vildsvin och rådjur. Gotlänningen behöver dock bara ta färjan till Oskarshamn så hamnar han i ett av landets viltrikaste län och bör vara beredd på att vilt kan springa upp på vägen framför bilen. Det finns mycken oro bland djuren speciellt den här tiden på året med brunst, älgjakt och med bärplockare i naturen.
Älgolyckor kan bli mycket allvarliga eftersom den tunga djurkroppen oftast hamnar i bilens vindruta vid en kollision.
Polisen vid Slitevägen upptäckte snart att rådjursplanscherna på höger sida av vägen inte var så svåra att upptäcka för bilisterna. Den på vänstra sidan var däremot mycket svårupptäckt.
<span class=MR>Markeringsremsa</span>
Larz Glemfors, Älgskadefondsföreningen, var en av dem som berättade för bilisterna hur de ska bete sig när de har kört på och skadat vilt. Man ska stanna och markerar platsen med en orange markeringsremsa med texten "Viltolycka". Därefter ska man ringa polisen och rapportera. Polisen i sin tur ringer en kontaktman som larmar jägare som organiserar ett eftersök. Hela den här beredskapsorganisationen är till för att djuret aldrig ska behöva lida någon längre tid. Både jägare och kontaktmän ställer upp ideellt om det så skulle inträffa något på själva julafton.
Larz Glemfors berättar att det är i skymningen och gryningen som djuren är som mest aktiva men det är dock ingen garanti för att de inte kan komma springande mitt på dagen.
Det viktigaste för bilisten är att tänka på att hastigheten inte är för hög med tanke på bromssträckan. Vidare bör man verkligen respektera viltskyltarna invid vägen, de är inte uppsatta av en tillfällighet utan markerar ofta platser där det brukar vara mycket vilt i rörelse.
<span class=MR>Viltstängsel</span>
Larz Glemfors påpekar att man inte ska ha någon övertro på viltstängsel eftersom djuren ofta kan komma ut på vägen i början eller i slutet av ett stängsel. Därefter upptäcker de att de inte kan komma ut i skogen igen och blir fångade på vägbanan i ett alltmer stressat tillstånd.
Larz Glemfors berättar också att en brunstig älgtjur med lätthet kan hoppa över ett viltstängsel eller slå ned det med frambenen.
Enligt ett räkneexempel så passerar en bilist ett vilt som befinner sig inom 300 meter från vägen var 23:e sekund om han/hon färdas i 90 km/tim. Vilttätheten är ännu större i Värmlands och Kalmar län.
<span class=MR>Rådjuren på Gotland</span>
Inge Högberg är en av de jägare som ställer upp när det har hänt en viltolycka med skadat djur på Gotland. Här är det rådjur och viltsvin som finns i skogarna. Inge berättar att det finns 12 hundförare och sex kontaktmän på Gotland.
Inge Högberg berättar att rådjursstammen på ön ökar stadigt och under ett par-tre år har det inträffat nära 15 olyckor. Några vildsvinsolyckor där det har behövts hund har ännu inte inträffat här.
Högberg uppskattar att det finns cirka 500-1000 viltlevande rådjur på Gotland i dag. Vildsvin finns i vilt tillstånd i Alskogstrakten-det är svin som har rymt från inhägnader.
Inge Högberg påpekar att ett skadat rådjur ska spåras tills det hittas eller tills man kan konstatera att det är oskadat. Eftersöket kan ta dagar om djuret har förflyttat sig långt.
<span class=MR>Trecy-duktig spårare</span>
Till sin hjälp har Inge Högberg labradoren Trecy som är duktig på att spåra rådjur och även älg eftersom Trecy har varit med om jakt på fastlandet. Trecy är spårchampion men har ännu inte varit med på något "riktigt" eftersök, bara på träning. Lördagen den 5 oktober ska hon och flera andra spårhundar träna upp sina färdigheter vid skjutbanan i Hejdeby. Inge berättar att man även ska spåra vildsvin där-det är bara vissa hundar som klarar detta eftersom ett stressat och skadat vildsvin kan vara mycket aggressivt och farligt för hunden. Vid provet i Hejdeby ska man rigga upp ett vildsvinsskinn för hundarna.
De organisationer som står bakom "trafiksäkerhet och eftersök i samverkan" (SES) är: Polisen, SOS-Alarm, Älgskadefondsföreningen, landets två jägareförbund, Naturvårdsverket, och NTF.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!