Synsam fick rätt mot kund
Synsam i Visby har fått rätt i en tvist med en kund.I samband med en reparation skadades kundens solglasögon och för detta yrkades kontant ersättning med 2 830 kronor.Företaget ansåg att det räckte med ett par nya glasögon. Och Allmänna reklamationsnämnden har nu i ett beslut gått på företagets linje.
Företaget erbjöd en värdecheck på 300 kronor som kompensation vilket man avsåg täckte värdet på den uppkomna skadan. Den uppgörelsen godkändes inte och kunden erbjöds då ett par likadana solglasögon i en annan färg eftersom samma modell inte fanns kvar då den var fem år gammal. Inte heller detta godtogs och kunden erbjöds slutligen att inhandla ett par solglasögon till samma pris som en annan butik i Synsam-kedjan sålde hennes modell för, 2 830 kronor. Kunden var fortfarande inte nöjd med detta och yrkade full ersättning för glasögonen av märke Christian Dior som hon sade kostat 3 500-4 000 kronor vid inköp.
Hon vände sig därefter till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och nu var ersättningskravet 2 830 kronor i skadestånd, en summa som hon vid närmare kontroll funnit att glasögonen ursprungligen kostat. Kunden var också missnöjd med det par som tagits fram i affären eftersom dessa varit repiga liksom med den 300-kronorskupong hon erbjudits. Bemötandet och ersättningsförslagen gjorde att hon även tackat nej till erbjudandet om ett par nya glasögon som hon sade hade kommit efter anmälan till ARN.
ARN anser i sitt beslut att kunden får anses skäligen tillgodosedd med att tillhandahållas ett par nya glasögon i enlighet med företagets erbjudande. Hon bör därför godta detta erbjudande medan yrkandet om kontant ersättning inte kan bifallas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!