Tackar och tar emot när Gotland blir god tvåa som drömresemål
Gotland kom tvåa i Aftonbladets stora läkarundersökning om mest attraktiva resmål 2004.På första plats Island! Jag blev själv väldigt förvånad, men förmodligen hamnar Island i topp tack vare en kampanj nyligen, säger Niklas Harlevi, Gotlands konferens & turistservice AB. Vårt bokningsläge ser just nu ut som i fjol, men vi har å andra sidan inte startat marknadsföringen för 2004 ännu.
I kategorin nordiska resmål kom alltså Gotland på en hedrande andraplats (17,9 procent svarade att de ville åka till Gotland) men vinnare blev alltså Island, dit 27,8 procent ville åka.
Resebranschen på Gotland tackar och tar emot bonusreklam utan kostnad tas tacksamt emot...
Svenska fjällen är alltid populärt att åka till och kom fyra. Köpenhamn blev trea. Resten av listan: Skagen (i Danmark), Stockholm, Bornholm, Åland, Oslo och på tionde plats, Helsingfors.
I kategorin sol&bad i Europa segrade Grekland.
Drömresemålet är Nya Zeeland/Australien medan Thailand (fågelinfluensan till trots) toppar listan över mest attraktiva sol&badresemålet utanför Europa.
<span class=MR>Fler bäddar i år</span>
Sommaren 2004 ser ut att bli åtminstone lika bra som 2003 för alla som har sin utkomst av turismen på Gotland. Med ett bokningsläge ungefär som i fjol innan kampanjerna slagit rot bland semesterfirarna (bl a utskicket av tidningen Upptäckarlandet).
Positivt är också att vi har betydligt mer logi att erbjuda i år. Av någon anledning är det ovanligt många som hört av sig och vill att vi ska förmedla deras lägenheter, villor eller fritidshus, fortsätter Niklas Harlevi.
Så med mycket logi i bagaget och med två stora snabbfärjor och en liten, borde branschen gnugga händerna.
Men man vet ju inte. Turister beter sig inte alltid som förväntat:
I fjol hade vi bra tryck på biljettbokningen, men det verkar som om många snålade in på just boendet. förmodligen campade fler än vanligt.
Koncernen (med GTS AB och Travelnet) bokade turist- och båtpaket för mellan 60 och 65 miljoner i fjol.
<span class=MR>Öarnas dragningskraft</span>
Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland, är förstås tacksam för den bidrag till reklamen för Gotland som kvällstidningens undersökning innebär.
Att Gotland hamnar så högt på listan har vi många att tacka för, både folk som arbetar i branschen och inte minst, alla som varit här och som berättar om sina positiva upplevelser för vänner och bekanta. Nöjda besökare är vår absolut bästa marknadsföring.
Att Island vann omröstningen, förvånar honom egentligen inte:
Nej, jag tror att det till stor del handlar om en ö-effekt. Öar är alltid speciella och har en dragningskraft på människor. Det är spännande att resa till en ö, annorlunda. Och i Islands fall, mytomspunnet.
Per-Erling Evensen menar att det nu bekräftade intresset för Gotland är ännu ett kvitto på att det är inom besöksnäringen som Gotland måste satsa och utvecklas:
Det är här möjligheterna och arbetstillfällena finns.
<span class=MR>Hoppas på Tyskland</span>
På Gotlandsresor gör Leif Wictorén ungefär samma konstaterande som Niklas Harlevi det är lite tidigt att säga något om sommaren 2004, bokningarna har inte kommit i gång, inget dramatiskt finns att rapportera.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!