Regeringens besked att omedelbart avskaffa klimatbonusen för bilar som släpper ut ingen eller lite koldioxid kom som en blixt från klar himmel för såväl kunder som bilhandlare. Det var sent i måndags, kvällen innan höstbudgeten skulle presenteras, som regeringen meddelade att klimatbonusen för bland annat elbilar avskaffas.
– Vi hade gått hem, och såg det först sent på kvällen. Först tänkte jag att det måste vara ett skämt, säger Lotta Boberg på Bilcompaniet i Visby.
Men det var allvar och skarpt läge. Tisdagen blev en dag som öns bilhandlare sent ska glömma. Elbilsbonus på upp till 70 000 kronor gällde bilar i lager, och bara fram till midnatt natten till onsdag. Bilar som såldes under tisdagen, men levereras under nästa år, gav maximalt 50 000 kronor i bonus.
– Jag tycker att det var en rejäl snyting, både mot oss och mot kunderna, säger Lotta Boberg.
Hos Bilcity är Fredrik Wikebo försäljningschef och han läste först om det slopade elbilsstödet hos en kvällstidning på nätet sent på måndagen. Tisdagsmorgonen ägnade han och kollegorna åt att ringa runt till alla de kunder som redan fått offerter. De fick nu beskedet att de bara hade dagen på sig, om de ville utnyttja stödet.
– Det korta varslet var absolut inte bra, regeringen kunde haft bättre framförhållning, säger Fredrik Wikebo och berättar att hans firma sålde sex till sju elbilar under tisdagen till kunder som ville passa på den sista dagen:
– VW-koncernen gjorde 4 000 affärer under tisdagen. Det är all time high och väldigt svårt att slå kan jag säga.
De långsiktiga effekterna, menar Fredrik Wikebo, däremot kan bli ökad osäkerhet.
– Kunderna vet kanske inte vilket ben de ska stå på och det här kan bli ett litet tapp för elbilen, säger han och berättar att även privatleasingen kan påverkas när 70 000 kronor utslaget på tre år ska läggas på priset.
På lång sikt är han däremot övertygad om att elbilsmarknaden fortsatt kommer att vara god.
– Alla tillverkare ställer om och beslutet är taget att inte tillverka fossila bilar efter år 2035 i Europa, säger Fredrik Wikebo.
Systemet bonus-malus infördes 2018, för att få fler att satsa på klimatsmarta fordon.
– Vi har vetat att bonusen ska försvinna, men att ta bort det på två dagar kom som en skräll, säger Joakim Tjernberg hos Bilvalet på Gotland.
Ett tiotal kunder som gått i köptankar fick på tisdagen ett telefonsamtal att det nu var bråttom.
– De hade en dag på sig att bestämma sig, men de förstod att det inte var vi som stressade på dem, säger han.
Hos Bilcompaniet orsakade regeringens besked enormt mycket merarbete.
– Alla sålda elbilar var tvungna att läggas in på nytt i våra system för att klimatbonusen skulle vara giltig, säger Lotta Boberg och berättar att det handlar om drygt 50 kunder som väntar på leverans.
Till det kom telefoner som ringde oavbrutet med oroliga kunder.
– Vi hade en säljare som jobbade till klockan 21 och vi sålde fyra bilar på slutet den sista timmen. Tisdagen var en konstig dag, som vi aldrig mer ska få uppleva – hoppas jag.
Även om det slopade stödet kortsiktigt innebär ett avbräck för den som funderat på elbil tror Lotta Boberg att utvecklingen kommer att fortsätta:
– Många har beställt solpaneler och laddstolpar. De går i baktakt nu, men elbilens väg är redan utstakad. Efter år 2024 kommer vi inte att sälja annat än elbilar nya i lokalerna.