Tallink intresserat av Gotlandstrafiken

Vi missade tyvärr att lämna in anbud på Gotlandstrafiken. Men nu, när det blivit en andra chans, skall vi se över möjligheterna.
Det förklarar Enn Pant som är styrelseordförande i estländska Tallink, det snabbast växande rederiet i Östersjön.
Rederiet har tre nybyggen på gång som skulle kunna vara lämpliga att sätta in i Gotlandstrafiken.

Gotland2006-10-03 06:00
Enn Pant gör sitt uttalande om Gotlandstrafiken i tidskriften Cruise & Ferry Info, där han beklagar att rederiet missade sista datum för att till Rikstrafiken lämna in anbud på Gotlandstrafiken. Eftersom inga anbud alls kom in blir det nu en andra chans och då vill Enn Pant att Tallink ser över möjligheterna att komma med ett bud.
Intervjun gjordes redan i våras men publicerades först nu, och GT försökte i går nå Enn Pant för att höra om hans intresse för Gotlandstrafiken kvarstår. Men han var inte anträffbar, däremot fick vi kontakt med Kadri Land som är vd för Tallinks svenska bolag. Hon förklarade sig inte känna till några konkreta planer för att försöka överta Gotlandstrafiken, men tyckte att "alla nya förslag låter intressanta".
Ingen annan av dem på rederiet som GT hade kontakt med i går ville bekräfta rederiets intresse för Gotlandstrafiken.

Växer snabbt
Tallink är dock ett rederi som kan ha resurser för att ta över Gotlandstrafiken. Det sägs vara Östersjöns snabbast växande rederi som nyligen köpt upp Silja och tidigare också Superfast Ferries Baltic, det grekiskägda rederi som en period satsade på stora snabbfärjor i Östersjön bland annat från Södertälje.
Tallink startade 1989, har närmare 3 000 anställda och runt 3,5 miljoner passagerare på sju olika linjer. Länge har man i Sverige trafikerat Kapellskär och numera går också en linje Stockholm-Riga.
Längsta linjen går mellan finska Hangö och tyska Rostock där man kör med stora snabbfärjor.
Mindre snabbfärjor används på linjen Tallinn - Helsingfors, där man kör med fartyg som påminner om Gotlandsbolagets snabbfärjor och med farter kring 35 knop. Tallinks snabbfärjor är liksom Gotlandsbolagets nya "Gotlandia 2" byggd hos italienska Fincantieri.


Nybyggen på gång
Så sent som i våras fick Tallink sitt senaste nybygge, M/S Galaxy med plats för 2 800 passagerare och i trafik Tallinn - Helsingfors. Hon går dock "bara" 22 knop
Däremot är tre nybyggen på gång, dels hos finska Aker Finnyards, dels hos italienska varvet Fincantieri. Två av nybyggena har farter lika höga som "Visby" och "Gotland", alltså kring 28-29 knop, och med kapacitet för 1 800 respektive 1 900 passagerare, alltså mer än Gotlandsfärjorna. Nybyggena ät färdiga för levereans 2007 och 2008, och skulle kunna vara lämpliga för Gotlandstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om