Talsvar ska ge bättre kontakt med polisen

Bättre service till allmänheten och effektivare verksamhet. Det är anledningen till att polisen på Gotland från och med i dag ingår i organisationens nationella kontaktcenter.
-Ringer man 293500 nu så kommer man till ett nationellt talsvar och får knappa sig vidare till vår växel, säger projektledare Roger Nyd vid Visbypolisen.

Foto:Petra Jonsson

Foto:Petra Jonsson

Foto:

Gotland2004-10-28 04:00
Svårigheterna att komma fram till polisen med enklare, inte akuta, anmälningar och förfrågningar, har främst varit ett problem för storstadsregionerna. Folk har fått vänta på svar, fått fel svar eller helt sonika kopplats bort i halvtimmeslånga telefonköer. För att effektivisera hela den svenska polisverksamheten har man upprättat en programplan. En del av denna är att skapa ett nationellt kontaktcenter.
Systemet går ut på att man från och med i dag i stället för att komma till polisens växel, kommer att mötas av ett nationellt talsvar. För att komma till Visbypolisen ska man bara slå en nolla. Men om man vill göra en enklare anmälan ska man slå en etta.
Trots att det nya systemet främst är till för att öka framkomligheten till polisen i storstadsregionerna, ser Roger Nyd flera fördelar med att frågor om vinterdäck på Gotland kan komma att besvaras av någon på länskommunikationscentralen i Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!