Taxibolag tveksamma<br>till att skriva på avtal

Nu har taxiföretagen fått ett avtalsförslag som gäller förhållandena på Visby flygplats.

Gotland2006-05-23 06:00
Den nya ordningen medför att det kostar 1 250 kronor per bil och år för taxiföretagen att få möjlighet att hämta passagerare på flygplatsen.
Av flerbilsföretagen säger Taxi Kurir ja till avtalet och kommer att skriva avtal för 10 bilar. Så sent som i går var de större företagen, Gute Taxi och Taxi Gotland, tveksamma till om de skulle skriva på.
Diskussionerna om nyordningen då det gäller taxiföretagens agerande på flygplatsen har pågått en tid och flygplatschefen Gunilla Dufour och företrädare för de större företagen har träffats och diskuterat saken flera gånger.
Nu tycker flygplatschefen att förhandlingarna är slutförda och att det är dags för kontraktsskrivande. Förslag till avtal gick ut i slutet av förra veckan och samtidigt skickades en pressinformation ut.

"Ordning och reda"
I pressinformationen står följande att läsa: "Bättre ordning och reda skall göra det lättare för resenären att finna ledig taxi på flygplatsen. Från 1 juni fullföljer Visby Flygplats samarbetet med de taxiföretag som vill använda de nya taxizonerna när de skall hämta passagerare."
Den 1 juni kommer det nya att gälla. Från denna dag är det bara taxiföretag som tecknat avtal som tillåts hämta passagerare på flygplatsen. Att teckna avtal för en bil kostar 1 250 kronor per år, vilket motsvarar 3:50 per dag.
- Under våren har vi haft många diskussioner om prissättningen, säger Gunilla Dufour.
Under den tid som diskussionerna pågått har Länsstyrelsen arbetat med att fastställa ordningsföreskrifter som nu gäller i och framför flygplatsens terminalområde.
Särskilda ordningsföreskrifter för taxiverksamhet har också fastslagits.

Bidrag till ekonomin
Det medges från flygplatsens sida att den nya ordningen inte tillkommit bara för att skapa ordning och reda. Det handlar också om att öka intäkterna för flygplatsen, som också ständigt jobbar på att hålla nere kostnaderna. Man har krav från regeringen om att driva kostnadseffektiva och företagsekonomiskt lönsamma flygplatser.
- Intäkterna från taxiavtalen täcker bara en del av våra kostnader för underhåll och för att hålla ordning och reda. Men det är ändå ett bidrag och tillsammans med dem som går in i samarbetet ska vi fortsätta att utveckla taxiprodukten på flygplatsen, säger Gunilla Dufour.

Taxi Gotland tvekar
Hur många det är som skriver på är i dag okänt.
- Vi är tveksamma, säger Lena Frick på Taxi Gotland. Men vi måste bestämma oss och det gör vi vid ett styrelsemöte i morgon (läs i dag).
Själv tycker hon att det inte rått en sådan oordning på flygplatsen att det är motiverat med nyordningen. Och detta med att man måste betala för att få hämta passagerare lockar definitivt inte. Hon menar att den konstruktion för avgiften som nu gäller inte gynnar de Gotlandsbaserade företagen. Då var det i så fall mer tilltalande med en inträdesavgift på 6 000 kronor per bil som var ett tidigare förslag. Där gavs det också "mängdrabatt" för bolag med mer än tio bilar. Hon menar att tillfälliga sommartaxibilars ägare inte skräms bort av att betala 1 250 kronor för en bil.
För ett bolag av Taxi Gotlands kaliber som måste betala för alla sina bilar blir avgiften mer kännbar.

Gute Taxi tvekar
På Gute Taxi uppger Ulf Andersson att man inte tagit ställning till avtalsförslaget ännu. Han deklarerar att han för egen del inte alls gillar tanken på ett avtal. Den stora tveksamheten i Gute Taxis fall gäller de åtta minibussar som i stor utsträckning används för att köra samhällsbetalda resor med. Skall man behöva betala även för dessa?
Gute Taxi avvaktar.

Taxi Kurir säger ja
Taxi Kurir skriver på.
- Ja, vi skriver på säger Ulf Thurgren.
Till sommaren kommer företaget att ha tio bilar på Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om