Tecken och tal i spännande dialog
Det börjar med två supermodeller på scenen, fortsätter som en saga, borrar in i myter, lyfter samtidsfenomen och så går spelet vidare, precis som i det verkliga livet. Det handlar om tyst teater och en performance, en "stand up sit down" för döva och hörande. Cabaret Afrodite heter pjäsen som framförs med både talat och tecknat språk.
Tyst Teater, som sedan 1977 är en grupp inom Riksteatern, spelar teater på teckenspråk för hörande och döva. På repertoaren finns både klassiska skådespel, modern dramatik och barnpjäser. I denna uppsättning spelar ensemblen upp en samtidspjäs med dagspespektiv på att vara döv, kvinna och människa.
Fårösund och Hemse
I går gavs en föreställning för folkhögskolans i Fårösund elever.I dag, onsdag, ges Cabaret Afrodite vid två tillfällen på folhögskolan i Hemse. Först spelas pjäsen på dagtid för eleverna vid folhögskolan och på onsdagskvällen vid en offentlig föreställning för allmänheten.
- Vi vill spela teater för både hörande och döva, men nu är det första gången som vi spelar mot och med varandra och säger precis samma sak men på olika språk. Meliz talar och jag tecknar, förklarar Mette Marqvardsen.
I Cabaret Afrodite växlar de två skådespelarna fokus mellan talad och tecknad dialog. Ibland talar den ena medan den andra på samma gång tecknar, ibland förs spelet vidare i monologform, som ibland först är talad och sedan tecknad, ibland tvärt om.
- Vi säger precis samma sak fast på respektive språk. Mette talar med tecken och jag med rösten. Det är alltså inte fråga om att den ena av oss tolkar vad den andra säger, förtydligar Meliz Karlge di Grado.
Starka känslor
Teater för döva fungerar på samma sätt som teater för hörande. I Cabaret Afrodite berättas historier i olika scener. Livsupplevelser blandas med starka känslor, identitetsfrågor och politik. Dessutom finns plats för ett gott skratt
- Cabaret Afrodite är en resa genom livet; det som vi drömmer om, det som en gång varit, det som är nu och det som återstår. Det är en politisk performance där vi använder oss av humor och visuella effekter med projektioner och animerade filmer.
Det känns självklart att teater ska använda språk i alla dess former. I dansteatern används rörelsen som språk. I musikteater förstärks det talade språket med sång och musik. Och i tyst teater arbetar skådespelarna med de dövas språk, teckenspråket.
Ny dimension
När nu tyst teater utvecklar sitt spel med att också använda röstspråket ger det en ytterligare dimension åt teckenspråket. Det är som om röst och tecken förstärker intensiteten i upplevelsen för publiken, något som den garvade teaterpubliken på Gotland kanske minns från en uppsättning av fröken Julie.
Det var visserligen många år sedan Riksteatern gästspelade på ön med klassikern som tyst teater. Men då som nu berikar tyst teater upplevelsen och liksom fröken Julie på teckenspråkgav ett mervärde åt den gamla pjäsen, ger nyskrivna Cabaret Afrodite något att tänka på för framtiden
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!