- Det är ett oavvisligt krav att färjan kör i 28 knop i bastrafiken.
Vi kan inte ställa upp på att det ska gå långsammare än idag.
Men du kan inte gå med på en kompromiss med att till exempel en förmiddagstur går lite långsammare om kapaciteten är densamma?
- Nej i min värld är det fullständigt främmande att vi ska behöva backa in i framtiden, säger Ted Ljungqvist och dundrar vidare:
- Igår stod Reinfeldt i riksdagen och skröt om att Sverige satsar 522 miljarder på infrastruktur under tolv år. Det är 840 miljoner kronor i veckan på sådant som bara går ut på att det ska bli snabbare och smidigare att resa. Då ska inte Gotland behöva finna sig i försämringar.
Finns det något positivt med det som framkommit idag?
- Ja, det som är positivt är att de har förstått på Trafikverket att om de fortsätter att bara köra över oss så kommer vi att gå till statsministern och infrastrukturministern igen och dra igång hela protestmaskinen igen. Det är också positivt att förslaget om att tillfälligt förlänga nuvarande avtal med Destination Gotland finns med som ett alternativ fortfarande. För då skulle ett nytt långt avtal kunna hinna få med teknologiska innovationer som möjliggör snabba och bränslesnåla färjor.