- Att i det här läget, när vi samlat 108 000 svenskars namnunderskrifter, uppvaktat infrastrukturministern, fått regionledningens och landshövdingens och hela riksidrottsförbundets stöd i kravet mot för försämringar, att i det läget komma och tala om högt tonläge det tycker jag är mycket märkligt!
Ted Ljungqvist hade gärna sett att Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm kommit med ett besked idag att han förstått att hastigheten är viktig och att det nu hädanefter är minst 28 knop som gäller för färjorna.
Något sådant besked hade han ju inte. Budskapet var istället att upphandlingsprocessen fördröjs och att nu verket ska samråda med ledningen för Region Gotland om fortsättningen.
Det gör Ted Ljungqvist frågande:
- Vad ska vi göra nu? Det här betyder ju att vi måste fortsätta. Vi måste fortsätta lobba och förklara och argumentera.
Han fortsätter:
- Vi har levt med det här i över ett år nu. Hela Sverige vet att staten vill försämra kommunikationerna till Gotland. Hela det här spektaklet ger bara förlorare. Staten förlorar, Gotland förlorar. Vilken entreprenör är villig att flytta till Gotland när det här pågår?
Hur ser du på att Gunnar Malm säger att han inte fått påtryckningar från regeringen? Var det förhastat att i annonser tacka Fredrik Reinfeldt för att trafikverket backar i frågan?
- Han får säga vad han vill, det är inte viktigt. Det viktiga är att det kommer ett besked att det är 28 knop som är villkoret.