Teknikspanarna­en framtidssatsning för femteklassare

Tänk så praktiskt att ha en liten robot som städar upp det stökiga rummet medan man är ute och träffar sina kompisar.
En grupp femmor på Solbergaskolan hade besök av Teknikspanarna i onsdags. Eleverna fick till uppgift att bygga just en sådan här robot och de lyckades bra med uppgiften.

Gotland2004-09-02 04:00
Teknikspanarna är tänkt som en satsning inför framtiden.
Då allt färre elever söker sig till tekniska utbildningar vill teknikföretagen vara ute i god tid för att få barn teknikintresserade, vända den negativa trenden och i slutänden få duktig och väl utbildad arbetskraft.
Projektet varar under tre år och under den tiden ska man möta och inspirera 100000 femteklassare och 10000 lärare runt om i landet.
Just nu är Johan Norlander och Lina Lundgren på Gotland och besöker: Alléskolan, Gråboskolan, Lyckåkerskolan och Solbergaskolan.
Johan Norlander, dataingenjör, och Lina Lundgren, biokemisk ingenjör, har också inspirationsmöten med lärare i årskurs 4-6.
Det här är helt kostnadsfritt för skolförvaltningen eftersom det är teknikföretagen i landet som betalar projektet. Totalt är det fem informatörer uppdelade på två team som åker runt i landet.
<span class=MR>Lektionen</span>
GA var med då Johan Norlander och Lina Lundgren träffade femmor i Solbergaskolan i onsdags.
Lektionen började med att eleverna fick frågor om vad produkter är för något. Eleverna hade bra kläm på det och kunde räkna upp en mängd olika produkter. De visste även vad företag är för något.
Johan Norlander och Lina Lundgren beskrev i korta drag hur behovet av en viss produkt skapar en efterfrågan som företagen nappar på. Hur ingenjörer och designers tar fram nya produkter, testar dem och sätter dem i tillverkning för marknaden.
<span class=MR>Städrobot</span>
På ett liknande sätt skulle eleverna ta fram en produkt under lektionen. De skulle skapa en robot som städar rummet. Till sin hjälp hade de en dator som mycket pedagogiskt talade om hur de skulle gå tillväga. De fick även delar till roboten och kunde snart sätta ihop dessa.
Den sista och klurigaste biten var att med hjälp av datorn programmera hur roboten skulle städa rummet. Även det sista lyckades de klipska barnen med. På en liten modell av rummet rullade roboten runt och samlade in byggklossar medan barnen såg riktigt nöjda ut.
<span class=MR>Produktutveckling</span>
Lektionen varade i nittio minuter och under den tiden fick barnen ett bra grepp om vad produktutveckling handlar om. De lärde sig också att samarbeta i grupper och lösa problem på ett handfast sätt. När roboten inte gjorde som de hade tänkt sig så var det bara att programmera om den och titta efter om den uppförde sig bättre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om