Tekniska nämnden vill ta radikala grepp för att minska innerstadstrafiken
Motorfordonstrafiken i Visby innerstad ska fortsätta minska! Det är tekniska nämndens absoluta ståndpunkt och under gårdagens sammanträde diskuterades fem konkreta och delvis kontroversiella idéutkast man hoppas kunna förverkliga redan sommaren 2004:Gör gågata från S:t Hansplan och norrut på S:t Hansgatan, stäng av S:t Katarinagatan, tidigarelägg motorfordonsförbudet, gör parkering av Gutavallens grusplan och gör det mer skamfyllt att köra bil i innerstaden!
Oavsett resultatet av motorfordonsförbud och andra begränsningar, vill tekniska nämnden tydligt markera sin ståndpunkt: innerstadstrafiken ska fortsätta minska!
Under gårdagens sammanträde diskuterade nämnden fem konkreta åtgärder som radikalt kan försvåra och därmed minska motorfordonstrafiken i Visby innerstad sommartid. Åtgärderna ligger ännu så länge på idéstadiet och ska diskuteras med berörda parter innan de formuleras som förslag.
Förhoppningen är att åtgärderna ska kunna vidtas redan sommaren 2004.
Vi förutsätter att idéerna kommer att vara reviderade då, säger förvaltningschef Per Lindskog som räknar med att en hel del kritiska röster kommer att höjas.
<span class=MR>Fem punkter</span>
De fem punkterna är:
1. Tidigarelägg förbudet för motorfordonstrafik med en eller två veckor.
2. Förstärk "förbudskänslan" med skyltning, så onödig biltrafik manar till mer dåligt samvete.
3. Gör gågata från S:t Hansplan och norrut. Hur lång bit som är lämplig att stänga av för motorfordon har man inte tagit ställning till.
4. Stäng av S:ta Katarinagatan (svängen från S:t Hansgatan mot Stora torget) för biltrafik.
5. Utöka parkeringsmöjligheterna utanför murarna genom att göra betalparkering av Gutavallens grusplan.
Åtgärderna är enbart tänkta att gälla sommartid.
Förvaltningen kommer snarast att inleda diskussioner med berörda parter och allmänhet och hoppas alltså kunna presentera ett förslag till beslut under våren, så att ändringarna kan genomföras redan den här sommaren.
Det korta tidsperspektivet bekymrar nämndens ledamot Kjell Skalberg (c). Han är för att begränsa biltrafiken, men är orolig att den demokratiska processen blir lidande om man forcerar frågan.
Vi vill ju ha en levande innerstad. Frågan är hur mycket man kan strypa innan den inte är levande längre. Det gäller att gå varsamt fram.
<span class=MR>Negativt för företagen</span>
Skalberg anser att det vore bättre att rikta in sig på förbättrade parkeringsmöjligheter utanför murarna, än att ytterligare försvåra framkomligheten i innerstaden. Dessutom tror han att ovan nämnda avstängningar kan inverka negativt på delar av innerstadens företag, främst de kring Stora torget.
Det här kan bli dödsstöten för Systembolaget i innerstaden. Kommer folk att vilja handla där om man inte kan ha bilen med sig?
Nämndens ordförande Tommy Gardell (s) menar dock att det är viktigare att bevara och "freda" innerstaden. Åtgärderna inte gör det omöjligt att köra i innerstaden, bara betydligt svårare, säger han.
Det här är positivt även för gotlänningarna, framför allt för de som bor i innerstaden!
Tankarna kommer bland annat att bollas i arbetet med den trafikplan för innerstaden och Öster, som just nu bearbetas av en Scandiakonsult. Det förslaget är dock inte tänkt att färdigställas förrän till våren 2005, gå ut på samråd och sedan fastställas under hösten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!