Tekniskt fel låg bakom tusentals dubbla sopräkningar

Uppemot 5 000 renhållningsabonnenter fick dubbla räkningar vid utskicket i förra veckan.

Gotland2009-03-10 04:00
Orsaken var ett tekniskt fel, har tekniska förvaltningen förklarat i annonser i dagspressen och på kommunens hemsida.
Men felet uppstod inte i kommunens hantering utan hos Posten.
- Vi anlitar Posten som utskriftsbyrå. Och det är där felet uppstått, förklarar Per Broman, systemhandläggare vid renhållningen i kommunen.
Totalt var det 17 200 räkningar som skulle skickas ut. Från kommunen skickas de i fyra filer till Posten och det var när en av dem skulle köras ut som fel uppstod och man fick starta om.
- Som mest kan det ha varit 5 500 fakturor som gått ut dubbelt. Troligen är det färre, säger Per Broman.
Den som fått två likadana räkningar ska bara betala en. Den andra ska slängas.
- De som betalar via autogiro behöver inte vara oroliga. Pengar dras bara från en faktura, lovar Per Broman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!