Tema vatten på Klinteskolan

Under två veckor är det tema vatten som gäller för Klinteskolans högstadieklasser. De får arbeta med vatten ur olika synvinklar, både teoretiskt och praktiskt. Nere i hamnen får de testa sjölivet i praktiken, många av dem för första gången.

Foto:

Gotland2009-05-20 04:00
Eleverna får prova på optimistjolle, roddbåt och kanot. Lennart Magnusson och Lennart Bladh är lärare på Klinteskolan och ansvariga för verksamheten i hamnen. Från kajkanten håller de ett vakande öga på de vingliga sjöfararna.
Hur pass sjövana är eleverna?
- Det är faktiskt väldigt få som är det, säger Lennart Magnusson. Av de 12 elever som är här i hamnen just nu är det bara två som över huvud taget suttit i en båt innan.
Olivia Hassel blir utsedd till kapten på sin båt. Men det är första gången hon sätter sig i en båt av den här storleken.
- Jag har bara åkt Gotlandsfärjan innan, säger hon.
Lennart Magnusson, själv bohuslänning, menar att det inte är något ovanligt här på Gotland att folk inte varit till sjöss.

Rädsla för havet
- Det är lite konstigt med Gotland, även om folk bor vid kusten vet de generellt väldigt lite om båtar och havet. Jag tror att det är någon gammal rädsla för havet som sitter i.
Under onsdagen kommer eleverna att få lära sig sjövett under Sjöräddningssällskapets ledning.
- Det blir kul för eleverna att få komma ombord och titta på deras stora båt, säger Lennart Magnusson.
Vad vill du att eleverna ska få med sig efter de här två veckorna?
- Jag hoppas att de lär sig om det här med sjövettsregler och att så många som möjligt ska tända på det här med segling. Säkerhet och miljö är våra två ledord för de här veckorna. Vi vill visa att det är roligt att paddla och segla, att det inte bara behöver handla om vattenskotrar och stora motorbåtar.

Nio grupper
Eleverna på Klinteskolan är indelade i nio grupper som ska arbeta med vatten ur olika infallsvinklar. Eva Bergquist är språklärare på Klinteskolan och har hand om en grupp som arbetar med vatten i världen.
- Det handlar inte bara om naturvetenskap utan också om geografi och samhällsfrågor. Min grupp elever tittar till exempel på vilka problem som uppstår kring den bristande tillgången på vatten runtom i världen. Det finns också en grupp elever som arbetar med vatten i litteraturen och konsten.
Nästa torsdag är det dags för redovisning. Eva Bergquist hoppas att kombinationen av teori och praktik ska göra eleverna engagerade.
- Vi vill att eleverna inte bara ska få den traditionella katederundervisningen, med läxförhör och prov, utan vi vill få teori och praktik att gå ihop.
Att döma av de glada minerna nere i hamnen är det inget tvivel om att den här satsningen fått eleverna intresserade av sjölivet. Förmodligen var det inte sista gången de satte sig i en båt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!