Thomsson och Westerén summerar sina förslag

Färjetrafik, elförsörjning och kompensation för att regionen driver ett akutsjukhus. Lars Thomsson (C) och Hanna Westeréns (S) motioner har en hel del gemensamt.

Lars Thomsson (C) och Hanna Westerén (S) i riksdagen. De har kommit med flera motioner med snarlikt innehåll.

Lars Thomsson (C) och Hanna Westerén (S) i riksdagen. De har kommit med flera motioner med snarlikt innehåll.

Foto: Nils Stahle

Gotland2020-10-04 12:57

I torsdags var det sista dagen för att lämna in allmänna motioner i riksdagen. GT passade på att fråga riksdagsledamöterna Lars Thomsson (C) och Hanna Westerén (S) om vilka förslag de håller som viktigast. De två samarbetar kring arbetet med att få till en tredje elkabel mellan fastlandet och Gotland.

– Jag är rejält besviken på S och MP där. Lokalt har vi en stor samsyn om detta, och jag och Hanna Westerén samarbetar i den här frågan. Men ännu är vi inte i mål. Men vi ger inte upp kampen, säger Lars Thomsson.

När Hanna Westerén får peka ut de viktigaste förslagen så börjar hon med det som har rubriken Ö-faktor. Det handlar om att Gotland, utöver den allmänna kostnadsutjämningen, ska få ytterligare statliga medel för att klara av att ha råd med sjukvården. I motionen står att Region Gotland har merkostnader på 210-300 miljoner kronor per år för att driva lasarettet.

– Det system som finns i dag tar inte hänsyn till ö-läget. Men det måste kompenseras för, säger Hanna Westerén.

Lars Thomsson har lagt en motion med liknande innehåll: "Statligt ansvar för merkostnader i den gotländska sjukvården." Färjetrafiken berörs också av de båda riksdagsledamöterna. I motionen Gotlandstrafiken föreslås att färjeförbindelsen ska ses som en del av den nationella infrastrukturen. 

– Jag har också skrivit att jag vill se att en reservhamn till Visby pekas ut. Om det blir Kappelshamn eller Slite är inte avgörande för mig, bara att det sker så att medel till upprustning kan anslås. 

Lars Thomsson föreslår en Grön omställning i Gotlandstrafiken.  Det befaras att kostnaderna för att ställa om färjetrafiken till förnybara bränslen kan komma att slå hårt mot näringen och bofasta.

– Vi fick en stor höjning nyligen som är klimatrelaterad, och det kommer att bli mer om målen ska uppnås. Det är viktigt att staten kliver in och tar ett ansvar där, säger Lars Thomsson.

Hanna Westerén har skrivit under 25 motioner under året och 10 av dessa har direkt koppling till Gotland. När Lars Thomsson summerar sina motioner inför torsdagens deadline till riksdagen kommer han upp i 17 stycken. Den gotländska infrastrukturen är något staten bör satsa mer än de årliga 20 miljonerna på föreslår han i en motion. De lokala frågorna engagerar på Gotlandsbänken i riksdagen.

– Det är klart att man lägger lite extra arbete på dessa, säger Hanna Westerén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!