Tiktok, tinder och epa: Så lockas unga till EU-valet

Tiktok, politikertinder och epa-traktorer – inför EU-valet tar partierna till kreativa lösningar för att nå en yngre målgrupp. ”Unga i dag tänker inte att deras röst kan göra skillnad”, säger Sofia Persson, ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund på Gotland.

Sofia Persson är ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund på Gotland.

Sofia Persson är ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund på Gotland.

Foto: Anna Ekeroth

Gotland2024-06-03 11:45

På Tiktok syns tre unga kvinnor dansa koordinerat, personen i mitten är utklädd till en ko, de andra två bär gröna T-shirts. Under klippet står det skrivet: ”Glöm inte att rösta för ett grönare och friare EU om en månad! EU = SLAY”.

Tiktokkontot tillhör Centerpartiets ungdomsförbund, Cuf, på Gotland och den dansande personen till vänster är 21-åriga ordförande Sofia Persson.

– Tiktok består av trender som man får försöka twista. Genom att göra politik av någonting som egentligen inte är politiskt skapar man igenkänning.

Cuf Gotland finns även på Instagram. Men där skiljer sig innehållet något, berättar Sofia Persson.

– Det finns poänger med olika plattformar. Gör vi en Tiktok är det snabba nyheter i syfte att väcka uppmärksamhet. Instagram är också en snabb kanal men där finns mer utrymme för information och djupare diskussion.

undefined
Sofia Persson tycker att Tiktok är en bra plattform för att väcka uppmärksamhet.
undefined
Sofia Persson är ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund på Gotland.

Även om ungdomsförbund och moderparti i regel är åtskilda, kan de samarbeta i en valkampanj.

– Men med Tiktok till exempel har jag känt att det är en lämpligare plats för oss än moderpartiet. Det är svårt att se den plattformen gå ihop med deras målgrupp.

Är du rädd att de skulle vara boomers på Tiktok?

– Om jag ska vara ärlig är jag jätterädd för det, säger Sofia Persson och skrattar.

Hon fortsätter:

– Men det är ju svårt när man inte använder Tiktok. De kan fråga hur man gör, men det blir inte naturligt att använda en plattform där man inte är bekväm. Det är lite som att jag skulle använda Facebook, jag fattar inte jargongen där.

undefined
Sociala medier blir allt viktigare för partierna att marknadsföra sig på.

Men trots närvaro på sociala medier är det svårt att få unga att intressera sig för EU-frågor.

– Det är väldigt mycket frågetecken kring EU. Pratar vi EU-politik på Tiktok är det få som tänker att ”det här är spännande” tyvärr.

Valdeltagandet i EU-val har traditionellt sett varit lägre än i val till riksdagen. 2019 röstade bara drygt hälften av befolkningen.

– Generellt har min generation inte så mycket tilltro till att politiken kan åstadkomma förändringar, vilket är ett jättestort demokratiproblem. Unga i dag tänker inte att deras röst kan göra skillnad, säger Sofia Persson.

undefined
Jesper Skalberg Karlsson är riksdagsledamot och förbundsordförande för Moderaterna på Gotland.

Ett parti som däremot valt bort Tiktok är Moderaterna Gotland. Jesper Skalberg Karlsson, riksdagsledamot och förbundsordförande för partiet på ön, säger att anledningen är ”säkerhetsskäl”.

– För att jobba med Tiktok behöver man en telefon som har appen men inte innehåller någon annan personlig information. En sådan telefon har vi inte köpt in.

Enligt honom kan man istället locka unga att rösta i EU-valet genom att fokusera på ämnen som yngre brinner lite extra för.

– Epa-traktorer och snus har till exempel seglat upp som viktiga frågor, säger Jesper Skalberg Karlsson.

På nationell nivå har Moderaterna även lanserat en ”digital valstuga”.

– Eftersom alla inte kan besöka de fysiska valstugorna vill vi finnas där väljarna finns. I den digitala valstugan kommer man bland annat kunna läsa mer om vår politik och swipa bland olika politiker för att se vem man bäst stämmer överens med.

Politikertinder alltså?

– Ja precis. ”Politinder” har den fått som rubrik.

undefined
Saga Carlgren är EU-kandidat och oppositionsråd för Vänsterpartiet på Gotland.

Saga Carlgren (V), EU-kandidat och oppositionsråd på Gotland, säger att sociala medier är en av de viktigaste mötesplatserna för väljarna. 

– Vi jobbar mycket med korta filmer som förhoppningsvis får människor att känna att de är med i valrörelsen.

Även om vanliga medier, som radio och tidningar, fortfarande är viktigt för att nå väljare har partiet på senaste tiden ”försiktigt” börjat jobba med Tiktok.

– Vi tänker att de yngsta inte längre finns på Facebook. Därför försöker vi tänka mer rörligt med fokus på visuella bilder.

undefined
Maya Arfvidson, ordförande i Miljöpartiet på Gotland och EU-kandidat.

Även Maya Arfvidson (MP), EU-kandidat och ordförande, säger att hennes parti satsat mycket på digital marknadsföring det här valet.

– I dag känns det som att många har politikerförakt och att politiken ligger långt från privatpersoner. Strategin är att få bort den stämpeln och visa att vi är precis som alla andra.

Om man inte finns på sociala medier finns man nästan inte alls, säger hon.

– Många får främst sina nyheter på sociala medier. Speciellt unga, därför är det jätteviktigt att vi visar vad vi tycker där.

Hur ska ni locka yngre att rösta på er i EU-valet?

– Det här är ett ödesval, och det är de ungas framtid det handlar om. Vår förhoppning är att människor tänker på den kommande generationen och att det i sig är  tillräckligt för att gå och rösta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!