Han har lämnat in en interpellation, alltså en fråga, till regionstyrelsens ordförande Åke Svensson (S) just kring hur man arbetar för att följa den strategi som antogs av fullmäktige i februari 2009 - och där Lars Thomsson var en av de drivande politikerna.
- Att anta en strategi hade dubbla syften. Dels visa att det fanns en marknad för att gå igång den lokala produktionen, dels att sätta press på regionens omställning av den egna fordonsparken, säger Lars Thomsson.
Borde använda mer gas
Efter upphandling skrevs också ett avtal med pionjärerna bakom biogasanläggningen i Bro.
Sedan dess har det hänt för lite, anser han.
- Regionledningen borde ta alla tillfällen i akt att öka biogasanvändningen på ön. Det gör man inte. Gotlandsbuss som vann upphandlingen av skolskjutsar inför hösten har nu möjlighet att välja biogas som drivmedel när de ska köpa in nya bussar. Men det krävs att regionledningen sätter ned foten, om ett par veckor måste bussarna vara beställda och då är det för sent, säger Lars Thomsson.
Det avtal som regionen tecknat om att köpa biogas kan bli dyrt, förklarar Lars Thomsson.
- Har man ingen avsättning för den biogas man förbundit sig att köpa så är det bortkastade pengar. Det är bättre att se till att man kan använda biogasen än att betala en straffavgift, tycker Lars Thomsson.
Inte optimalt
Regionrådet Åke Svensson (S) är beredd på att avtalet innebär en merkostnad:
- Jag har gett tjänstemännen i uppdrag att titta på det här. Men jag utgår ifrån att avtalet kommer att kosta regionen pengar, däremot vet jag inte hur mycket, säger Åke Svensson.
Biogasstrategin och avtalet med Brogas kanske togs för snabbt, funderar han.
- Det var inför ett val. Förberedelserna kanske inte var optimala. Jag tror att det hade varit bra att ha lite med på fötterna innan, säger Åke Svensson.
De frågor som Lars Thomsson ställt till Åke Svensson kommer troligtvis att besvaras vid regionfullmäktige den 23 april.