Tina låter sig inte nedslås

Tina Löttiger, 53 år, har varit rektor i drygt tolv år. Först i Fårösund, nu i Västerhejde.Hon gillar jobbet. - Det händer saker hela tiden, säger hon.Men arbetsdagarna kan bli långa.

Mycket tid ägnas åt möten. Almanackan är fullbokad.

Mycket tid ägnas åt möten. Almanackan är fullbokad.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-02-06 04:00
Skolverkets kritik upplever hon varken som nedslående eller oväntad. Och själva inspektionen tyckte hon var lärorik.
-Det är bra att få hela verksamheten genomlyst, säger hon.
Rektorsrollen är något som diskuteras mycket kolleger emellan och på förvaltningen. Säkert förs liknande diskussioner i alla kommuner.
-Det är ett komplext och mångfacetterat uppdrag. Vi jobbar gentemot många. På ena sidan har du personal, elever, föräldrar och samhälle och ovanför dig en förvaltning och politiker.

Svårt med tydlig gräns
En annan komplikation är att både staten och kommunen sätter regler för rektorns arbete.
- Vi har både ett statligt och ett kommunalt uppdrag, säger Tina Löttiger.
-Det statliga regleras tydligt i läroplanen och där betonas det pedagogiska ledarskapet. Det kommunala uppdraget innefattar ansvar för ekonomi, arbetsmiljö och skyddsronder, brandsyn, skolskjutsar med mera, uppgifter som till stor del handlar om administration.
Hon ser ett dilemma där, men menar också att många av arbetsuppgifterna hänger ihop.
- Det är svårt att dra en tydlig gräns mellan administrativt och pedagogiskt ledarskap. Ekonomi är också ett verktyg, budgetfrågor kan handla om pedagogik, nämner hon som ett exempel.

Inte övertid - men flex
Men hon håller med Skolverket om att det pedagogiska ledarskapet måste ges större utrymme.
För egen del är det pedagogiken hon brinner för. Att jobba med kvalitén i skolan, hitta system för kvalitetsutveckling, coacha lärarna och stärka elevernas inflytande och motivation. Såna saker. Brandsyn och skyddsronder skulle hon gärna överlåta till någon annan.
Extra administrativt stöd vore en lösning för att frigöra mer tid till pedagogiken.
- Men utökar jag administrationen förlorar jag pedagogiska resurser. Allt går ju på samma personalanslag, säger hon.
Det blir nog fortsatt långa arbetsdagar i stället.
Förra veckan jobbade hon 52 timmar på fyra dagar.
- Övertid har vi inte, men vi får flexa, säger hon.
Tina Löttigers arbetsdag börjar 07.30. Men hon försöker komma en stund innan.
- Så jag hinner landa, säger hon.
Varje dag har hon ett par, tre möten inbokade. Ofta tillkommer fler under dagen.
-Möten är nog det som upptar min mesta tid, säger hon. Men många handlar om den pedagogiska verksamheten, det är elevvårdskonferenser, arbetsplatsträffar, skolråd med mera.

Ytterst ansvarig
Tina Löttiger har 55 medarbetare som hon har personalansvar för. Medarbetarsamtal och lönesamtal ska hållas med var och en varje år.
Som rektor är hon ytterst ansvarig för allt i skolan och förskolorna inom sitt rektorsområde.
Men hinner hon ha koll på allt? Vet hon vad som sker i klassrummen och i förskolornas lekrum?
-Jag ska, som det heter, vara förtrogen med det dagliga arbetet. Det innebär inte att jag vet exakt vad som sker i ett klassrum, det vore ju en omöjlighet. Men jag ska känna min personal så väl och ha så bra styrning av verksamheten att jag kan stå för den, säger hon.
Om tiden medgav skulle hon gärna vara ute mer i klassrummen och förskolorna. För att kunna ge medarbetarna feedback och föra pedagogiska diskussioner.
- Men det är viktigt att ha en plan för alt man gör, det måste finnas en uttalad mening med det, säger hon.

Inspektion en sporre
I förra veckan samlade hon personalen på Västerhejde skola till en arbetsplatsträff där man lade upp strategier för hur Skolverkets krav ska kunna betas av.
- Bristerna ska vi åtgärda direkt. Vi måste bland annat hitta ett system för att följa upp elevernas kunskaper i årskurs fem i alla ämnen, inte bara i kärnämnena, säger hon.
De 13 punkter där Skolverket tycker att det behövs en förbättring tar man i tu med sen, det blir ett arbete på lite längre sikt.
- Inspektionen har varit en sporre, tycker Tina Löttiger.
Ålder: 52 år
Familj: ja, man och fyra barn,14 tilll 27 år gamla
Bor i: Bro
Karriär: utbildad förskollärare, har jobbat som dagbarnvårdare, på förskola, fritids och i skola. 1991 föreståndare för nystartade förskolan Misteln i Tingstäde. 1995-2007 rektor i Fårösundsskolan, sen 7 januari 2008 rektor i Västerhejde
Viktiga honnörsord som rektor: arbetsglädje, tydlighet, delaktighet och goda kunskaper
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om