Tjäna pengar på sociala nätverk

Vad har McDonalds, Aftonbladet och Golf Gotland gemensamt? Svaret är marknadsföring via sociala nätverk på internet.

Gotland2008-11-20 11:29
Få kunden att frivilligt söka upp ditt företag på webben och låt dem bli delaktiga. Det är en marknadsföringsstrategi som växer kraftigt. I dag är det användarna som styr på internet och företagen måste lära sig att anpassa sin marknadsföring utifrån det.
- Det gäller att ge användarna vad de vill ha, när de vill ha det, så som de vill ha det och på rätt plats, säger Fredrik Persson som driver företaget Biscuit och som bland annat erbjuder hjälp med marknadsföring på internet.
Han menar att företag kan dra stor nytta av den växande trenden med sociala nätverk och möjlighet med direktkontakt mellan kund och företag. Det gäller bara att intressera sig och att våga satsa pengar även på den typen av marknadsföringsbearbetning.
På bara några år har förutsättningarna för marknadsföring via internet ändrats drastiskt. Att bara ha en hemsida med företagsinformation och kontaktuppgifter är redan gammalt.
Skapa relation
Det gäller istället att göra sin marknadsföring och sitt företags profil så intressant att kunderna frivilligt berättar om det för sina vänner. Till viss mån handlar det om att bli mer personlig
- Har du ett intressant innehåll sprids det av användarna själva. Du får supporters som frivilligt sprider ditt budskap eftersom de kan använda ditt varumärke i sina egna "identitetsprojekt". Potentialen ligger i att du som företagare vågar släppa kontrollen och istället bjuder in dina kunder att delta, säger Fredrik Persson.
Det internationella nätverket Facebook har på senare tid blivit väldigt omtalat. Där kan såväl privatpersoner som företagare skapa egna profiler och berätta om sig själva eller sin verksamhet. De kan välja att annonsera till riktade målgrupper på nätverket eller bjuda in användare till företagets profilsida där de kan umgås och kommunicera med varandra och företagets anställda.
Mait Juhlin, ordförande för Marknadsföringen Gotland och egen företagare har intresserat sig för det nya sättet att marknadsföra sig. I mitten av oktober bjöd hon in till ett informationsmöte om framtidens marknadsföring där Fredrik Persson var en av föreläsarna.
- Sociala nätverk är ett nytt medium som vi har intresse av att få mer kunskap om. Efter den här träffen funderar jag själv på hur jag ska kunna använda det i min verksamhet, säger Mait Juhlin.

Social media är en kommunikationsform på internet där användarna själva publicerar allt material. Det kan handla om bloggar, wikipediasajter, filmsajter som youtube och podcasts. Sociala nätverk är speciella hemsidor där flera människor skapar sina egna profilsidor och sedan umgås med varandra inom nätverket genom att chatta och skriva till varandra. Facebook och Myspace är två exempel på sociala nätverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om