Torstensson vill inte tala om Golands- trafiken

Infrastrukturminister Åsa Torstensson vill inte prata med GT om Rikstrafikens förslag.- Hon avböjer att kommentera frågor kring Gotlandstrafiken just nu, säger pressekreteraren Kenneth Hultgren.

NÖJD. Av de 78 tidningar som ges ut i Sverige minst sex dagar i veckan, visar hela 65 på ett minusresultat i antal upplagor i fjol. GT går mot strömmen med exakt samma resultat - 12 400 exemplar - som året innan. Redaktionschef, Ulf Hammarlund, är oerhört nöjd med de siffrorna.

NÖJD. Av de 78 tidningar som ges ut i Sverige minst sex dagar i veckan, visar hela 65 på ett minusresultat i antal upplagor i fjol. GT går mot strömmen med exakt samma resultat - 12 400 exemplar - som året innan. Redaktionschef, Ulf Hammarlund, är oerhört nöjd med de siffrorna.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2010-01-19 04:00
I stället hänvisar han till ett möte om transporter och kommunikationer till och från Gotland, som hålls på Gotland på fredag.
Där medverkar stats- sekreterare Leif Zetterberg från näringsdepartementet och företrädare för Rikstrafiken utöver representanter för bland annat Gotlands kommun.

Regeringsgrund
- Rikstrafiken har tagit fram ett underlag som ska ligga till grund för en bred diskussion. Gotland är speciellt och går inte att jämföra med andra regioner, därför måste man ta hänsyn till många andra faktorer när det gäller Gotlandstrafiken. Och det är bland annat det som ska göras vid mötet på fredag, säger Kenneth Hultgren.
Det är ju ändå regeringen som lägger grunden för vad Rikstrafikens uppdrag innehåller.
Med tydligare riktlinjer kring basutbud och att det ska vara två hamnar hade vi sluppit dessa ständiga diskussioner om enhamnsalternativet och standardsänkningar.
Om detta hade GT velat prata med Åsa Torstensson.

Miljöpåverkan
- Rikstrafiken har ett uppdrag, regeringen vill inte gå in och peta i det. Tycker man att Rikstrafiken är fel ute, kan uppdraget förändras, men det är viktigt med en kontinuerlig översyn av Gotlandstrafiken, säger Kenneth Hultgren. Och miljöhänsyn är viktigt.
Skulle det ändå bli färre turer i framtiden kanske regeringens beslut att tillåta konkurrerande trafik kan göra att någon annan satsar på trafik mellan Gotland och fastlandet, som komplement till Gotlandstrafiken, menar Kenneth Hultgren.
Vad man då har vunnit ur miljösynpunkt kan han inte svara på, det beror på vilka båtar och vilket bränsle som används.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om