"Totalförbud hade krävt en extra anställd"

Kompishäng och pingis är bättre än mobilpill, men hellre en morot än en piska. Det tycker skolorna som inte har totalförbud mot mobiler under skoltid.

På Solbergaskolan i Visby menar ledningen att frågan om mobiltelefoner i skolan i grund och botten är en logistikfråga.

På Solbergaskolan i Visby menar ledningen att frågan om mobiltelefoner i skolan i grund och botten är en logistikfråga.

Foto: Erik Nylander/TT

Gotland2020-08-27 06:30

Mobilförbudet

Alla som kan borde införa totalförbud mot mobiler under skoltid, även när eleverna har rast. Den uppmaningen kom Guteskolans rektor Anna Engström med i onsdagens GT. Flera skolor på Gotland har dock valt att gå en annan väg – och de har i skrivande stund inga planer på att omvärdera det vägvalet. 

– Vi tillåter inga mobiler upp till årskurs 6, och det funkar bra. På högstadiet tillåter vi mobiler under rasterna, men inte på lektionerna. Det funkar också bra, säger Vicky Lindeborg, rektor för Högbyskolan och Sudrets rektorsområde.

Samma upplägg hittas bland annat på Klinteskolan och Solbergaskolan; alla tre kommunala F-9-skolor.

Vattendelaren är alltså inte om det är okej med mobiler i klassrummen, utan om förbudet ska gälla från skoldagens start till det att eleverna går hem.

Solbergas rektor Kerstin Andersson medger att ett heltäckande mobilstopp kan ha sina fördelar, men menar att det finns en hel del som tynger i den andra vågskålen. 

– Det är i grund och botten en logistikfråga. Totalförbud är lättare att administrera i skolor med färre elever, särskilt om man har ett hemklassrum (det vill säga att en elev får all undervisning i samma klassrum, reds anm). Om vi skulle införa ett totalförbud hade det krävts en extra anställd för att hålla koll på alla mobiler under dagen. Och det kan vi inte motivera, känner jag. Så stort problem är det inte att eleverna kollar sina mobiler under rasterna, säger Kerstin Andersson.

Hennes kollega söderut, Vicky Lindeborg, tänker i liknande banor.

– Om det här visade sig vara ett stort problem, ja, då får vi så klart sätta oss ned och fundera om det är läge att göra en annan bedömning. Men där är vi inte i dag, säger hon.

Högbyrektorn betonar att det förstås är önskvärt att eleverna använder håltimmarna till att röra på sig och umgås med sina skolkamrater, inte pilla med telefonen.

– Men det finns andra sätt än förbud att uppnå det. Om vi kan erbjuda aktiviteter som är roligare, så har de ingen anledning att plocka fram telefonen. Och det är precis vad vi ser på vår skola. På rasterna spelar eleverna spel, biljard och pingis. Och visst, nån gång händer det väl att de sneglar på mobilen, men det är ovanligt att det blir sittande så en hel rast. Nej, jag tycker att det är mycket bättre att vi gör det här tillsammans, och inte går förbudsvägen, säger Vicky Lindeborg.

Kerstin Andersson på Solbergaskolan i Visby menar att frågan om mobiltelefoner i skolan i grund och botten är en logistikfråga.
Kerstin Andersson på Solbergaskolan i Visby menar att frågan om mobiltelefoner i skolan i grund och botten är en logistikfråga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!