Toves tomt konfiskeras för att bygga cykelväg

Nu är allt klart för Trafikverket att starta bygget av cykelvägen mellan Västergarn och Klintehamn. Men boende vars tomter konfiskeras reagerar mot att det ännu är oklart hur stora ersättningar de får.

Tove Buhe-Stam, som bor i Björkhaga kommer att påverkas när cykelvägen byggs. Staketet, lindallén i bakgrunden och ett nytt hundstängsel längre in på tomten kan komma att skadas vid bygget.

Tove Buhe-Stam, som bor i Björkhaga kommer att påverkas när cykelvägen byggs. Staketet, lindallén i bakgrunden och ett nytt hundstängsel längre in på tomten kan komma att skadas vid bygget.

Foto: Malin Stenström

GOTLAND2019-02-24 12:00

Från 4 mars är det fritt fram att starta bygget av cykelvägen.

– Det innebär att mark som ska tas i anspråk för byggandet märks ut, säger Mats Berg, projektledare vid Trafikverket.

Nybergs entreprenad svarar för arbetena med cykelvägen som beräknas vara klara till juni 2020.

– Vägplanen har vunnit laga kraft, då är det fritt fram att bygga, säger Mats Berg.

LÄS MER: 17 miljoner satsas på cykelled på södra ön

Boende längs väg 140 kommer att påverkas av bygget och flera fastighetsägare som bor närmast vägen kommer att få sina tomter inlösta när vägsträckningen är utmätt. Trafikverket löser in tomter under arbetets gång, men flera av fastighetsägarna väntar ännu på svar om hur stor ersättning de ska få.

– De tar av min mark som jag har köpt, så jag vill ha svar på den frågan. Det besked jag har fått är att det med all säkerhet inte blir någon ersättning till mig, säger Tove Buhe-Stam, som bor i Björkhaga.

Hon befarar att den lindallé som går på hennes tomt längs väg 140 kommer att förstöras.

– Det har man sagt till mig från Trafikverket är att rötterna kommer att skadas och att träden kommer att dö. Jag har varit vid länsstyrelsen och talat med naturvårdsenheten, allén är naturskyddad. Jag har god lust att kontakta alla jag känner i Stockholm och göra det här till ett nytt Ojnareskogen, säger Tove Buhe-Stam.

LÄS MER: CHOCKNOTA: Cykelväg miljoner dyrare än väntat

Trafikverket har ett system för att lösa in tomter som tas i anspråk när vägar byggs.

– Det är en markförhandlare som sköter kontakten med fastighetsägarna, säger Mats Berg.

Hur bestäms ersättningarnas storlek?

–Det finns särskilda tariffer för detta. Ersättningarnas storlek diarieförs, säger Mats Berg, projektledare vid trafikverket.

Att ersättningarnas storlek diarieförs innebär att de är offentliga handlingar då utbetalningen är genomförd.

Nio fastighetsägare och sex andra aktörer har lämnat in yttranden till Trafikverket. Tove Buhe-Stam är inte ensam om att undra hur det blir med ersättningarna.

– Utöver allén har jag byggt ett staket för 150 000 kronor som ligger i farozonen. Jag behöver det för att jag har hund, det är en jakthund som troligen springer bort annars.

I ett brev som skickats ut till fastighetsägarna som påverkas av vägbygget meddelas att ersättning för mark som tas i anspråk och övriga skador ska följa exproprieringslagens regler.

Cykelvägen

Gång- och cykelvägen ­mellan norra Västergarn och Klintehamn längs väg 140 blir cirka sju kilometer. Den är till största delen placerad på den östra sidan om ­vägen, men norr om Västergarn är den placerad på den västra ­sidan för att kunna ansluta till ­befintlig gång- och cykelväg mot Visby.

I Västergarn byggs enkelriktade gång- och cykelfält på vardera sidan om väg 140.

Fakta: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!