Trafiken ska gå som förr

Det blir Destination Gotland som får sköta gotlandstrafiken under perioden 2009-2014.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2007-11-24 04:00

Färjorna fortsätter i samma takt som nu. Och till samma pris, om inte oljepriset blir alltför högt.

I går presenterades den upphandling, som Rikstrafken gjort med Destination Gotland, efter tre års förberedelser.
Destinationen kommer att från Visby köra på hamnarna Nynäshamn och Oskarshamn, i ungefär samma omfattning som hittills. Det betyder två dagliga turer till Nynäshamn, en till Oskarshamn.

Gotlandsrabatt
Destinationen kommer att sätta in alla sina fyra färjor i stället för vanligtvis tre, som går i dag.
En nyhet i det nya avtalet är att Destinationen får frihet att köra mer trafik om underlag finns. Det gäller eventuell utökad trafik söderut eller österut, för till några fler svenska fastlandshamnar får fortfarande inte bolaget köra.
Till Öland är det fritt fram att fortsätta köra, och det tänker Destinationen också göra, sade ägarna i går.
Vad gäller priserna ska fortfarande gotlänningar få rabatt, på 40 procent av biljettpriserna. Men i nya avtalet gäller rabatten biljetterna totalt. I nuvarande avtal ska varje gotlandsbiljett ha samma rabatt. Det betyder att Destinationen kan införa en annan sorts prissättning i framtiden.

Rätt att höja priserna
Och priserna kan gå upp om oljepriset går upp. Enligt avtalet har Destinationen rätt att i så fall höja priserna.
-Fortfarande kommer staten att stå för hälften av eventuella oljeprishöjningar, den andra halvan står Destination Gotland för, sade Inger Davidsson (kd), styrelseordförande för Rikstrafiken.
-Vi får enligt avtalet sätta de priser vi vill, upp till ett visst tak, sade Jan-Erik Rosengren, vd för Destinationen.
En skillnad från det nuvarande avtalet är att nästa period kommer priset att räknas på den faktiska oljeförbrukningen, hittills har man räknat på schabloner.

Inga ytterligare subventioner
Med tanke på det senaste årets diskussioner om vägpris kunde Inger Davidsson, som regeringens utsände, ge besked:
-Staten satsar redan så mycket på att hålla nere priserna, att några ytterligare subventioner inte är att räkna med.
För tre år sedan kostade trafiken 240 miljoner kronor, i dag går den på 400 miljoner.
Det var Destination Gotland som valde en sexårsperiod i stället för den tioårsperiod man kunnat satsa på.
-Anledningen är våra båtar. När avtalet nu går ut 2015 är våra stora färjor 12 år och behöver bytas ut, sade Jan-Erik Rosengren.

"Glädjande besked"
Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) tycker beskedet är "mycket glädjande".
-Färjetrafiken är grundläggande för transportförsörjningen och en viktig del i förutsättningarna för Gotlands tillväxt och välfärd, säger hon i ett uttalande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om