Trafiksatsning i Vibble krymper

Trafikverkets satsning på området kring Kneippbyn blir mycket mindre än först planerat.Korsningen mellan väg 140 och 627 får en enfilig cirkulationsplats och cykelvägen mot Fridhem och Högklint kommer att sluta redan vid Nygårds, enligt det senaste förslaget.

En rondell vid infarten till Kneippbyn, från Toftavägen, har planerats länge. Den här skissen togs fram redan 2008.Karta: Stadsarkitektkontoret.

En rondell vid infarten till Kneippbyn, från Toftavägen, har planerats länge. Den här skissen togs fram redan 2008.Karta: Stadsarkitektkontoret.

Foto: Albin Grahn

Gotland2012-09-08 04:00

Varje sommar är det samma sak. I korsningen mellan väg 140 och 627, Högklintsvägen, blir det väldiga köer när bilar ska in och ut från vägen mot Kneippbyn och Högklint. En gång- och cykelväg korsar Högklintsvägen precis där och de trafikanterna blir väldigt utsatta. Dessutom planerar Region Gotland för ett nytt bostadsområde vid Visborg som behöver en väganslutning i samma korsning.

I Trafikverkets förslag blir korsningen till en cirkulationsplats för att ge bättre flyt i trafiken. I går presenterade de ett utkast till en arbetsplan vid ett samrådsmöte i Västerhejde bygdegård.

I det första förslaget skulle cirkulationsplatsen få två filer ut och två in vilket baserades på de beräknade trafikmängderna 2035. Men i går visade Trafikverket upp en mindre cirkulationsplats med en fil in och ut enligt prognoser för 2025 i stället.


Mindre ingrepp
- Vi tycker att det är onödigt att bygga för den högsta trafikmängden på en gång. Så här gör vi ett mindre ingrepp i miljön och kan ändå bygga ut cirkulationsplatsen längre fram om det behövs, säger Johan Tjerneng, kommunikatör för projektet på Trafikverket.

Trafikverkets förslag innefattar också en förlängning av gång- och cykelvägen på Högklintsvägen ut mot Nygårds. I det första förslaget var vägen utdragen hela vägen till Fridhem och Högklint.


Inte råd
- Vi har inte råd att bygga hela vägen. I går fick vi förslag om att förlänga den i alla fall 100 meter till så att den ansluter till Kusevägen. Det är en väldigt bra synpunkt som vi får fundera på. Det blir lite mer komplicerat juridiskt eftersom vägen då passerar en bäck, men rent ekonomiskt handlar det inte om några stora pengar, säger Johan Tjerneng.


Många besvikna
På mötet i Västerhejde bygdegård fördes mycket diskussioner om huruvida vägen får belysning eller inte. Enligt Johan Tjerneng är det upp till en annan avdelning inom Trafikverket om det blir så eller inte, men förhoppningen är att det ska bli belysning.

Ordföranden i Västerhejde hembygdsförening var på plats på mötet och sa att många kände sig besvikna på det nedbantade förslaget, särskilt med den nerkortade gång- och cykelbanan.

- Vi som bor här vill bara att det ska fungera och vill lösa hela problematiken på en gång. Som det är nu tar de bara hand om den minst problematiska sträckan för oskyddade trafikanter, säger Björn Fransson.

Trafikverket tar in synpunkter på det nya förslaget fram till den 27 september och har sedan som ambition att vara färdiga med arbetsplanen till årsskiftet.

Under juli månad mer än fördubblas trafikmängderna.

En årlig ökning av trafiken beräknas ske med 1 procent fram till 2035.

*Årsdygnstrafiken är det under ett år genomsnittliga trafikflödet per dygn.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om